De tidligere mindre populære transaksel-Porschene er i ferd med å bli ettertraktede klassikere. Porsche har selv restaurert en av de siste 944 S2ene.

Av David K Andersen, Foto: Porsche

De ble aldri så populære som Porsche selv håpet, men de klassiske modellene med motoren foran, 924, 944, 968 og 928, blir stadig mer populære i markedet.

Som Porsche Klassik sier, den delen av selskapet som tar hånd om de historiske bilene: -Noe har endret seg i folks oppfatning av disse bilene.

Og de er jo faktisk sjeldenheter på veien. Sjansen for å se en 911 er betydelig større enn en 944.

Spesielt ettertraktet, er S2-utgaven som ble produsert mellom 1988 og 1991. Bare 9 400 coupéer og 7 000 cabrioleter ble laget. Spesielt de sene modellene med airbag, er sjeldne. Porsche sier forresten at de hadde litt annerledes og mer solid styrefølelse på grunn av det tyngre rattet.

Motoren i disse bilene er dessuten svært spesiell, særlig sett med dagens øyne. Den firesylindrede bensinmotoren uten turbo har nemlig slagvolum på hele 3 liter. Det er faktisk den største fireren i en personbil noen gang.

Med fire ventiler per sylinder, produserer den 211 hestekrefter og solide 280 Newtonmeter. 944 kom jo også med turbo, men det var en 2,5-liter med 8 ventiler, som trengte litt fart på seg for å få turbotrykk. Dermed er denne 3-literen kjent for å være rappere, mer lettkjørt og med bedre gassrespons.

I det europeiske markedet er gode S2-biler priset mellom 30 og 45 000 Euro, men Porsche kjøpte denne bilen i dårligere tilstand for 18 000, for oppussing.

De lette en stund for å finne eksemplaret de ville ha. De ønsket en bil med airbag, som 944 fikk fra februar-produksjonen i 1991. Du finner for øvrig samme ratt i 964, 968 og 928 GTS, og det var en opsjon i utstyrslisten på 928 S4 og 968 Club Sport.

Aircondition og targa-tak var også på ønskelisten, som også komplett historie for å sikre at bilen aldri hadde vært kollisjonsskadet.

Cobalt Blue Metallic, som var tilgjengelig på 944 fra januar 1991, og de sjeldne flerfargede stoffsetene, var mer av en bonus på bilen de endte opp med å kjøpe inn. Det samme gjelder den originale mobiltelefonen fra Bosch, og lydanlegget Blaupunkt Symphony med ekstern forsterker og eget equalizer-panel i dashbordet.

Bilen ble plukket ned, og har fått full nylakkering. Det tekniske var meget bra, så her var rep av aircondition det eneste nødvendige utover en grundig service. Interiøret har derimot kostet en del timer, blant annet er setene nytrukket med originalt trekk. Den jobben var spesielt krevende siden mønsteret i de ulike delene av setet skulle matche hverandre.

Porsche Klassik sier bilen totalt kom på 33 000 Euro, inkludert anskaffelsesprisen.

Det ferdige resultatet fremstår helt fantastisk, og om du ikke allerede har litt 944-dilla, burde dette gjøre susen!

Tekniske data:

  • R4 bensin, 16V, vannkjølt, 2 990 cm3.
  • Maks effekt: 211 hestekrefter ved 5 800 o/min. 
  • Dreiemoment: 280 Nm ved 4 100 o/min.
  • 0-100 km/t: 7,1 sekunder
  • Topphastighet: 240 km/t.