Toyota-allianse gir Suzuki perfekt «Norgesbil». Dette er den ladbare SUVen Across.

Av David K Andersen

De japanske produsentene Toyota og Suzuki har i gått i samarbeid, hvor begge selskapene kjøper seg inn med en liten andel i hverandre.

Avtalen er viktig Suzuki i Europa, da den gir tilgang til to potensielle storselgere med lave utslipp. Den første ser du her, Across er basert på RAV4 plug-in hybrid, som er rett rundt hjørnet. I tillegg skal Corolla hybrid stasjonsvogn også bli Suzuki i Europa.

Skulle du lure på hva Toyota har igjen for investeringen i avtalen, dreier det seg delvis om tilgang til Suzukis nye små turboladede bensinmotorer, men hovedsakelig om det indiske bilmarkedet. Der har Suzukis datterselskap Maruti Suzuki India en vanvittig markedandel på 46 prosent.

Med det får Toyota både bedre tilgang til et stort marked, og kanskje viktigst; kunnskap om hva som skal til for å gjøre det bra med lavkost-modeller i utviklings-markeder.

Suzuki på sin side sikrer tilstedeværelsen i Europa-markedet, som blir stadig vanskeligere med de ekstreme utslippskravene fra EU. Se bare på Mitsubishi, som nå kan se ut til gradvis å trekke seg helt ut av Europa.

Men tilbake til Across

SUVen passer perfekt inn over Vitara og S-Cross i Suzukis program, og blir deres største bil.

Likhetene med RAV4 er store, og det betyr selvfølgelig automatisk at vi snakker en relativt voksen SUV på drøye 4,6 meter med stort baksete og masse bagasjeplass (500 liter).

Og så er altså Across ladbar, med batterikapasitet på hele 18,1 kWt. Det gir rekkevidde på 75 km, som er blant de beste på markedet.

Bilen har tre motorer. En 2,5-liters firer uten turbo med 185 hestekrefter, kombineres med elmotor foran på 182, og bak på 54 hester. Systemeffekten er hele 306 hestekrefter, så 0-100 km/t tar bare 6 sekunder.

E-Four Electronic er navnet på firehjuldriftsystemet, som ikke har mekanisk forbindelse mellom for- og bakaksel, men firehjuldrift fra den andre elmotoren montert direkte på bakre aksling.

Løsningen skal både bidra til lavere drivstoff-forbruk og bedre kjøreegenskaper på glatt underlag. Naturligvis i tillegg til bedre fremkommelighet – firehjulsdrift er jo sentralt i måten Suzuki markedsfører seg som merke i Norge på.

Du kan velge mellom fire moduser for drivlinjen, helt elektrisk, hybrid, auto eller lading av batteriet.

Across kan nå bestilles, og leveringene starter i september. Foreløpig tilbys en velutstyrt First Edition-versjon til 549 000 kroner. Den kommer blant annet med 19-tommers felger, elektrisk bakluke med sparkesensor, varme i ratt og bakseter, samt omfattende aktive sikkerhetssystemer.

-ACROSS blir den største bilen vi har og man skulle nesten tro at den var laget med nordmenn i tankene. Både SUV-er og plug-in hybrider øker veldig, og jeg tror denne store familiebilen av japansk kvalitet vil matche behovene til svært mange, sier Lars Havre, som er salgssjef hos Suzuki-importøren RSA.