Når startpris på 3 millioner kroner for en Porsche 911 Turbo S er litt i overkant, redder Turbo uten S, dagen.
David K Andersen
Porsche skulle vise Turbo S-utgaven fra den nye 922-generasjonen av 911 som så dagens lys i fjor, på Genéve-utstillingen i vår. Den ble selvfølgelig avlyst, men vi kunne fortelle om og vise bilder av monsteret med 650 hestekrefter i mars.
HER KAN DU LESE ALT OM PORSCHE 911 TURBO S
Mens denne topputgaven, altså Turbo S, nå er i ferd med å nå gata, er tiden kommet for å slippe den aningen snillere, og formodentlig noe rimeligere Turbo-modellen til.
Porsche bruker jo disse navnene på tvers av modellrekken: Turbo S er hottest, Turbo hakket under.
Men begge, og dette gjelder jo enten det er snakk om 911 eller Taycan (som slett ikke har noen turbo i det hele tatt), er jo særdeles spesielle biler. For sånn er det hos Porsche: Når noe heter Turbo, betyr det at det går veldig, veldig fort.
Og siden en ny generasjon naturlig nok skal være raskere enn den forrige, matcher nye 911 Turbo gamle 911 Turbo S.
580 hestekrefter og 750 Newtonmeter befinner seg i baken, og kaster bilen fra 0-100 km/t på 2,8 sekunder. Topphastigheten er 320 km/t.
Til sammenligning byr nye Turbo S på 650 hestekrefter, 0-100 på 2,7 sekunder og topp ved 330 km/t.
Ikke like rask som Turbo S men likevel raskere enn stort sett alt annet penger kan kjøpe, blir du altså om legger pengene på en Turbo.
Girkassen er den samme 8-trinns dobbeltclutch-enheten i begge, og de er naturligvis firehjulsdrevne – allroundere som de tross alt skal være. En 911 Turbo skal fungere like godt i hverdagen som på bane.
For første gang på Turbo, kan du velge til Sports og Lightweight Design-pakker, sports-chassis og sports-eksos.
Ved siden av å gi mer effekt, skal motoren respondere raskere på gasspedalen og være mer turtallsvillig. Blant annet via elektrisk styrte bypass-ventiler på turboene, nytt kjølesystem for ladeluften og nye injektorer.
Turbo er selvfølgelig breddet på lik linje med Turbo S (+4,5 cm mot en vanlig Carrera), og du kan velge mellom standard PASM-chassis eller sportschassis. Sistnevnte er også adaptivt, men stivere, og med 10 mm senking.
Du kan velge til aktive stabstag, og for deg som tenker mye bane, er karbonkeramiske bremser på listen. Det finnes naturligvis også en rekke opsjoner på interiør og utstyr å velge mellom.
Vi har ikke fått fatt i norske priser for 911 Turbo foreløpig, men de er nok rett rundt hjørnet.