Lek med el-motorer og chassis gir sports-versjonen av Audi e-tron betydelig bedre fartsressurser – og spennende dynamikk.

Av David K Andersen

Audis elbil e-tron, som er Norges mest registrerte bil så langt i år, kommer i to batteriversjoner (50 med 71 kWt og 55 med 95 kWt), og to karosserivarianter – vanlig og Sportback.

Sistnevnte testet vi nylig – les artikkelen her!

 

Nå er nestemann ut klar: 60 S. Den kommer både som vanlig e-tron SUV og i Sportback-utgave.

En kjappere versjon med mer fokuserte kjøreegenskaper, er egentlig noe vi har ventet på. Dagens utvalg har imponerende kjøreegenskaper med massivt veigrep og kapasitet for høy hastighet gjennom svingene, men er først og fremst retningsstabile, store, trygge og ekstremt komfortable biler.

Her er det altså rom for mer, og der kommer 60 S inn. For få til det, har Audi gjort en spennende greie med drivlinjen – som vi aldri har sett før.

3 motorer

50 og 55 har som du kanskje vet kraftigere elmotor foran enn bak. I 60 er den bakre motoren flyttet foran, og så har man satt inn to istedet for én elmotor bak. Og der brukes da samme motor som vanligvis sitter foran. Bare at det er to istedet for én.

Resultatet er 503 hestekrefter og hele 973 Nm. Dermed klarer den 0-100 km/t på 4,5 sekunder, mot 5,7 for en e-tron 55 Sportback. Topphastigheten øker også litt – til 210.

Batteriet er det samme (95 kWt), og rekkevidden er på 350 WLTP-km.

Dette blir første serieproduserte elbil i verden med tre motorer, men det mest interessante med løsningen er ikke mer effekt og bedre akselerasjon, men hva som er mulig å få til via elektronisk styring av kraftfordelingen.

Det er som du sikkert vet et kjent triks fra alle merker med sportslige modeller i dag å forsøke å kontrollere kraftfordelingen til hver side av bilen for å bedre egenskapene i svinger.

Kort fortalt, kan du ved å bremse kreftene til det innerste bakhjulet i svingen, sende mer krefter til det ytterste. Det bidrar til å dytte nesa på innover i svingen, og reduserer dermed understyring: Du kan begynne å mate på med gass på et tidligere tidspunkt uten å kjøre av veien før svingen er slutt, for å si det på en annen måte.

Det spesielle med e-tron 60 S-løsningen, er selvfølgelig at med en motor på hver side bak, kan du gjøre dette både helt fritt, og kanskje enda viktigere: Uten å bremse det innerste hjulet, men istedet bare sende mer krefter til det ytterste.

På fossilbiler er dette, takket være smarte teknologiske nyvinninger de siste årene, bare tilgjengelig på ytterst få biler – du finner det på Ford Focus RS, Opel Insignia og enkelte AMG-modeller fra Mercedes.

Når du i tillegg har firehjulsdriften å spille på, kan altså kreftene fordeles svært variabelt og basert på gjeldende kjøreforhold, og ikke minst lynraskt, mellom både for- og bakaksel, og sideveis på bakakslingen.

Løsningen vil for øvrig også kunne hjelpe til med bedre fremkommelighet. Dersom du står med ene siden av bilen på is og den andre på asfalt, vil S-modellen enklere kunne sende kreftene til den siden som har veigrep.

Bedre kjøreegenskaper og fetere utseende

For å bygge videre oppunder mer sportslige kjøreegenskaper, er styringen forandret så den er mer direkte.

I tillegg har det blitt gjort endringer i chassiset, og tilført nye programmer for luftfjæringen. Du kan i denne velge mellom hele 7 ulike kjøremoduser i Audi Drive Select. Høydeforskjellen varieres med 76 mm.

S kommer med 20-tommers hjul som standard, men kan leveres med 22-tommere og 265 mm brede dekk. Den har også kraftige bremser med 400 mm skiver foran og 6-stemplede sorte kalipere med rødt S-merke på.

Du skal selvfølgelig også lett kunne identifisere en S-modell på gata, den har en rekke designoppgraderinger.

Mer markante profiler i luftinntak og lignende både foran og bak er på plass, og det er annen form på store deler av fangerne. Flere elementer, som leppen foran, dørinnfellingene og diffusoren, er dessuten sølvfarget. Kontrastfargene kan også leveres i sort.

Kanskje viktigst er det at skjermene er breddet med 23 mm på hver side – et typisk Audi-triks kjent fra RS-modellene.

Et nytt og mer avansert LED Matrix hovedlys kan også leveres for første gang på denne bilen. Mindre og flere pixler, gjør det mulig å bruke lyse langt mer presis enn tidligere. Og dessuten kontrollere det bedre for utvidet bruksområde.

Her blir ikke bare følge- eller møte-blendingen langs veien kjappere og mer presis (du har fullt lys hele tiden, andre trafikanter legges i en sort boks som følger dem), lyset kan eksempelvis i trange passasjer lyse opp forover i bilens faktiske bredde sånn at du lettere kan plassere den. Kule digitale lys-show (for moro skyld), kan også lages.

e-tron 60 S har mer standardutstyr enn 50 og 55, og kommer blant annet med elektrisk justerbare sportsseter, adaptiv sports-luftfjæring og en rekke andre detaljer inkludert i prisen.

De kan bestilles fra slutten av sommeren av, e-tron 60 S starter på 842 000 kroner, mens e-tron 60 S Sportback krever 864 000.

Galleri: