Citroën sendte ut bilder av sin nye kompaktbil for to uker siden. I dag har imidlertid selve avdukingen funnet sted – her er alle detaljene om C4 og ë-C4.

Av David K Andersen

Kompaktklassen, eller Golf-klassen som mange kaller den, har vært den kanskje aller viktigste for Citroën gjennom de siste tiårene.

Mange husker kanskje GS, for ikke å snakke om etterfølgeren BX. Begge med særdeles spesiell design, men likevel enorme salgssuksesser. ZX fra starten av 90-tallet var på sin side den mest solgte generasjonen av alle, mens Xsara vi gjerne forbinder med både Sebastien Loeb og Petter Solberg, var uvanlig vanlig – til Citroën å være.

Etter det kom C4, og nå er det klart for fjerde generasjon av den. Kursen er nå en helt annen enn for utgående C4 Cactus – les mer om den her.

På utsiden

Denne nye C4en er fortsatt en kompaktbil som forgjengerne, men med ny vri. I nedre del av karosseriet trekkes SUV-elementer inn i designen – den har store hjul, kraftige sorte plast-skjørt, brede skjermer og relativt høy bakkeklaring (15,6 cm).

Legg forresten merke til profilene lenger opp i bilsidene, her er det mye spennende som skjer.

Øvre del av karosseriet, er mer vanlig kombi-coupé-aktig, som en hvilken som helst 5-dørs bil. Men samtidig med typisk Citroën-preg. Den buede taklinjen gir assosiasjoner til et eller annet vi ikke er helt sikre på hva er – fra fortiden.

Bakenden utmerker seg også. Her skjer det ting med de bakre sidevinduene, og lyktene, vi ikke har sett før.

Sammen med fronten, hvor den nye, liggende V-signaturen vi kan regne med å se på flere fremtidige modeller befinner seg, skapes et helt eget uttrykk.

C4 er en slags krysning mellom crossover og vanlig kompaktbil, bare ikke, egentlig. For den er bare en vanlig kompaktbil i alt annet enn designen i nedre del.

Uvanlig, akkurat passe sært, og nyskapende, slik det skal være hos Citroën. Selv synes jeg dette er vellykket, og jeg tror stilen er noe mange kommer til å like – enten man er Citroën-entusiast fra før eller ikke.

Du kan kombinere en uvanlig lang rekke farger og detaljer, sånn at du finner din personlige favoritt. Hele 31 kombinasjoner er mulig.

På innsiden

Etter Cactusens krumspring, er det tilbake til mer vanlige tilstander inne i nye C4. Legg for eksempel merke til styringen av klima-anlegget, som ikke lenger er en del av infotainmentskjermen.

Vi snakket med en av Citroën-toppene, Arnaud Belloni, tidligere i dag, og han sier at de har hørt på kundene, og hentet tilbake styringspanelet for klimaanlegget for raskere og enklere tilgang.

Via video-streaming fra Paris kunne han dessuten demonstrere et kult partytriks i dashbordet. På høyresiden er det en praktisk skuff som kan trekkes ut, i tillegg til tradisjonelt hanskerom under. Denne skuffen har egen nettbrett-holder med lading, sånn at passasjerer som blir lei av å se ut på veien eller sitte med telefonen i hånda, kan sette opp brettet sitt og se på film eller annet. Smart.

Belloni trekker også spesielt frem plassforholdene i baksetet, som skal være best i klassen. Mye takket være den lange akselavstanden på 2 670 mm, er benplassen bak i den 4 360 mm lange bilen svært god.

Bagasjerommet på sin side, tar 380 liter. Det er på snitt for klassen. Legges baksetene ned, får du inn 1 250 liter.

Citroën Advanced Comfort, er selvfølgelig sterkt tilstede innvendig. I det begrepet ligger en rekke tiltak for å skille Citroën ut med bedre komfort, blant annet de spesielle demperne med hydrauliske stoppere i hver ende som tillater mykere demping i arbeidsområdet.

Og selvfølgelig Advanced Comfort-setene, som vi fra før kjenner fra C5 Aircross. I nye C4 kommer de i oppdatert versjon, blant annet med 15 mm tykkere memory foam i øverste del. Materialet former seg etter kroppen din og gir bedre støtte, i tillegg til at det bidrar til å holde deg på plass i svingene.

Lenger ned i setet, er det bygget opp med ulike lag, i ulike materialer og hardhet, slik at det til sammen skal tilby perfekt komfort når du setter deg ned i det. Utseendet er dessuten, som du ser på bildene, utrolig kult.

HER KAN DU LESE TEST AV CITROËN C5 AIRCROSS MED ADVANCED COMFORT!

Andre fine detaljer, som er nye for Citroën i dette segmentet, er varme også i baksetene og i rattet, samt oppvarmet frontrute.

Store glassarealer, inkludert panorama soltak, skal sammen med omfattende stemningsbelysning, også bidra til økt komfort via lett og avslappet stemning inne i kupéen.

Alle informasjons-kanalene på førerplass er som du ser digitale. Instrumenteringen skiller seg litt mellom fossil- og el-versjoner, hvor sistnevnte naturlig nok har noe annen utforming hvor du kan lese av andre data.

Infotainmentskjermen i midten er også helt ny for Citroën. Den er både større (10 tommer), klarer og mye tynnere.

Bilen er på nett hele tiden, den kommer både med egen app og E-Call sikkerhetssystem. Apple Carplay og Android Auto, samt andre apper, er også på plass.

Ellers påpekes det at interiøret har en rekke praktiske større og mindre rom, koppholdere og andre fiffige detaljer som skal lette hverdagen.

Elektrisk og fossil

Nye C4 følger PSA-konsernets gjeldende strategi, og kommer både som ren fossilbil og ren elbil. Med CMP-plattformen i bunnen, som er utviklet for å takle begge deler, er det full fleksibilitet i produksjonen, slik at etterspørselen enkelt tilfredsstilles fortløpende i takt med utviklingen i markedene.

Bilen skal selges over hele verden, i motsetning til forgjengeren, og Belloni anslår at omlag 10 prosent av totalproduksjonen vil være elbiler i begynnelsen.

Slik blir det selvfølgelig ikke i Norge, hvor vi regner med en svært stor andel vil være elbil. I hvilken grad Citroën i det hele tatt kommer til å importere fossil-versjoner hit til landet, vet vi ikke foreløpig.

Skulle de gjøre det, er det snakk om den vanlige PSA Puretech bensinmotoren på 1,2 liter, som i C4 kommer med 100, 130 eller 155 hestekrefter og med manuelt gir eller 8-trinns automat.

Også 1,5-liters dieselvarianter vil være tilgjengelige.

Hva elbilen angår, har den en liten navneendring, den heter ikke C4, men ë-C4.

Her er det snakk om samme drivlinje som i eksisterende elbiler fra gruppen, ala Opel Corsa-e, Peugeot e-208, DS3 Crossback e-tense, og ikke minst nye Opel Mokka som vi kunne vise for første gang nylig (les mer og se bildene av den her).

136 hestekrefter driver forhjulene, og får energi fra et batteri på 50 KWt. For ë-C4ens del, er rekkevidden overraskende god – hele 350 km oppgis (WLTP). Det er mer enn hos de fleste andre med samme batteri, og tyder på god aerodynamikk og høy effektivitet.

Hurtiglading kan skje på 100 kW, mens bilen har innebygget 11 kW-lader. Det er bra for størrelsen.

Akselerasjonen er ikke blant de kvikkeste, faktisk nøyaktig det samme som for nye Mazda MX-30 vi kjørte for første gang i går (full rapport om den her): 9,7 sekunder. Omtrent som en helt vanlig kompaktbil, der altså.

Alt det siste PSA har å tilby innen aktive sikkerhetssystemer vil være på plass, det inkluderer 20 ulike systemer. Nytt, er blant annet utvidede funksjoner i måten bilen leser veien på, og bruken av aktiv styring. Selvkjøring tilsvarende nivå 2, er på plass.

Prisene for nye C4 pg ë-C4 blir klare etter sommeren, og de første bilene ventes til Norge helt på slutten av året. Vi kommer tilbake med første prøvekjøring litt utpå høsten.

Galleri: