Hjem Bilutstillinger Genève 2020 12 eksemplarer håndverkskunst: Bentley Mulliner Bacalar

12 eksemplarer håndverkskunst: Bentley Mulliner Bacalar

Mer enn en ultralekker, supersjelden, 2-seters åpen luksus-GT med vanvittige fartsressurser: Bentley Bacalar gjenopptar den håndbygde bilkunsten fra Mulliner – verdens eldste karosserimakeri.

Av David K Andersen

Har du sett noe så lekkert? Toseteren som er inspirert av konseptbilen EXP 100 GT fra 2019, har flere designtrekk som gjør den unik sammenlignet med noe så dagligdags som en Continental GT Convertible.

Enkle istedet for doble lykteinnsatser, kobberfargede detaljer og en himmelsk bakstuss med knivblad-lignende lykter setter standarden. Karosseriet er unikt.

Faktisk er det eneste synlige Bacalar har til felles med andre Bentleyer dørhåndtakene og ratt-senteret. Så spesiell er den. Ikke rart alle de 12 eksemplarene som skal bygges allerede er tatt.

Luksusen er selvfølgelig kortreist, og består blant annet av 5 000 år gamle treinnlegg fra nedfallsved bevart i torvmyrer og elveleier i Cambirdgeområdet. Ull og tweed er bearbeidet etter gamle lokale, og svært tidskrevende håndverkstradisjoner. Vi er der, liksom.

Kjøreegenskaper og fartsressurser skal det heller ikke stå på. W12-motoren har doble turboer og yter 659 hestekrefter og 900 Nm. Kreftene når asfalten via en 8-trinns dobbeltclutch-automat og firehjulsdrift. Dermed går 0-100 km/t unna på 3,5 sekunder. Topphastigheten er over 320 km/t.

Chassiset er eksepsjonelt avansert med adaptive dempere og andre variable instillingsmuligheter driftet av bilens 48-Volts elektriske anlegg. I tillegg til luftfjæring som selvfølgelig også er tilstede.

Bentley beskriver kjøreopplevelsen som «effortlessly precise» i sin blanding av sportslighet og suveren komfort.

Legendariske Mulliner, som bygger denne bilen, etablerte seg som salmakere på 1500-tallet, og utviklet seg senere til vogn-makere. Etter at Bentley begynte å bygge biler i 1919, ble selskapet kjent for å være blant de absolutt ypperste karosserimakerne, leid inn til å bygge karosseriene. De produserte over 250 av dem til Bentley gjennom 20-tallet.

Etterhvert som samarbeidet ble tettere, gikk de to selskapene sammen i 1959. Avdelingen består i dag av 40 ansatte ved fabrikken i Crewe.

Med Bacalar gjenopptar Bentley den helt spesielle håndverkstradisjonen Mulliner representerer, ved å gi kundene mulighet til å skreddersy bilene sine sammen med designerne, før de håndlages av det spesielle teamet.

Bacalar er derfor ikke bare ekstremt eksklusiv i seg selv, men representerer også et nytt toppnivå for Bentley hva gjelder materialbruk, byggekvalitet og spesialtilpasninger til kundens ønsker.

Galleri: