Koenigsegg presenterer sin første fireseter, og en motor med tre sylindre. Likevel er det kraft nok til å flytte supersedanen til 100 på 1,9 sekunder.
Du har sikkert fått med deg at det dreier seg om det helt spesielle når Koenigsegg kommer med nye modeller. En fireseter er spesielt når det kommer fra superbilprodusenten fra Sverige. Da er det kanskje naturlig at motoren også er av den spesielle sorten.
De pleier å forene sportsbilene sine med en dobbelturbo V8-motor med nok hester til å sette rekorder hvor det måtte være. I «familiesedanen» har de en 2-liters motor med 3-sylindre som er plassert foran bakhjulene. Denne bittelille motoren yter 598 hk som leveres til forhjulene.
Selvfølgelig blir det ingen supersportsbil av slikt, så Koenigsegg har tilført tre elektriske motorer, en med krefter til framhjulene og to til bakhjulene. Samlet effekt blir heftige 1734 hestekrefter og brutale 3500 Nm.
Forbrenningsmotoren er uten kamaksel og er utviklet av FreeValve, og har istedet individuelle styrbare ventiler som gjør den mer effektiv i tillegg til at motoren blir mindre og lettere. Motoren kan tankes enten med bensin eller E85.
Gemera veier 1850 kg og strekker seg 497,5 cm i lengderetningen. Selvfølgelig er den passe feit med sine 198,8 cm mellom skjermene.
Ettersom dette er en hybrid, så kan den også kjøres på bare elektrisk energi. Det kan skje i opp til 300 km/t eller om man smyger av gårde, kan batteriet på 16,6 kW vare i inntil 50 km.
Lange dører går oppover og forover som på kjent Koenigsegg-manèr, firehjulsstyring sammen med firehjulsdrift, og takboks om ønskelig, skal gjøre Gemera så praktisk som det går for en supersportsbil. I tillegg er det plass til 200 liter bagasje i front, og bak motoren.
For å gjøre det behagelig for de reisende, har alle fire individuelle stoler, koppholdere med kjøling og to store infotainmentskjermer på deling.
300 eksemplarer skal bygges og selv om dette skal være innstegsmodellen hos Koenigsegg, blir den ikke billig.