Er vi drøye når vi kaller SUVer til nærmere halvmillionen folkebiler? Etter å ha sett og hørt om nye Citroën Ami, kan det hende vi må skjerpe oss.
Tekst og foto: David K Andersen
Endelig er det noen som tør å gjøre noe helt nytt. Det er lenge siden. Om det kommer til å funke vet man jo aldri, men verden kommer ikke videre av å hive på 2 cm lengde og nye frontlys hver gang en modell blir ny.
Er det noen som er kjent for å tørre å gjøre helt nye, og noen ganger ganske crazy greier, er det Citroën. Enkelte ganger har det endt med enorm suksess. Som med 2CV for eksempel, en bil som ikke bare solgte i millioner og ble legendarisk, men som også symboliserer hva som var André Citroëns filosofi, og som har fulgt merket alltid.
Biler folk har råd til å kjøpe, ispedd nye og smarte løsninger og en solid porsjon komfort – det er greia.
Problemet nå for tiden er at mange grupper aldri kjøper ny bil. Ikke bare i Norge, men også ute i Europa, er gjennomsnittsalderen på bilkjøperen over 50 år.
I dag er det kostbart nok for å unge å ta førerkort. Å kjøpe seg en ny bil i tillegg, er helt utenkelig for de aller fleste.
Istedet tas sykkelen, e-scooteren, beina eller bussen fatt. Det er fint for miljøet, men det gir ikke samme mobilitet, trygghet, komfort og frihetsfølelse som et eget kjøretøy med tak og vinduer gjør.
Med det i bakhodet har Citroën skredet til verket med en tanke om å tilby alle de som ikke har råd til å kjøpe en ny bil, eller drifte en bruktbil, eller ta førerkort, eller, you name it – mulighet til bedre, utslippsfri mobilitet.
Resultatet er Ami, bilen du ser her. Første gang vist som konsept på Genéve-utstillingen for et år siden, og nå ferdig og klar for markedet – den lanseres i Frankrike i sommer.
Billig
Prisen er latterlig lav – den vil selges for 60-70 000 kroner i Frankrike. Hva den vil koste i Norge, hvis den kommer hit, er vanskelig å si selvfølgelig, men er prisen den samme, minus moms, som vi ikke betaler på elbiler, snakker vi fort ned mot 50 000 kroner.
Du kan også lease den. Med en forskuddsleie på anslagsvis 25 000 kroner, skal månedsleien være bare 200 kroner.
Eller så kan du selvfølgelig dele den. Via Free2Move, skal det koste omtrent 2 kroner og 50 øre per minutt å plukke opp en Ami på gata og kjøre. Omtrent det samme som for en elektrisk sparkesykkel.
Her snakker vi med andre ord helt helt annet kostnadsnivå enn for andre biler.
Salget skjer både via vanlige Citroën-forhandlere og på nett. Velger du sistnevnte, vil bilen leveres på døra av en produkstspesialist som lærer deg alt du trenger å vite.
I Frankrike skal den dessuten selges av landet største kjede innen brun- og hvitevarer. Så langt er de ledende på salg av e-scootere, men det er likevel revolusjonerende å selge biler i slike butikker.
Går ikke fort
Selve bilen kan i det fleste land i Europa registreres som firehjuling med 45 km/t topphastighet. Det hverken koster stort, eller krever førerkort. Som selvfølgelig er like revolusjonerende å tilby fra en stor bilprodusent som mange andre sider av Ami.
I Norge blir det nok muligens ikke like enkelt, vi får se hva som kreves for å kjøre den – hvis den kommer.
Med den begrensede topphastigheten forstår vi selvfølgelig også at dette er snakk om en bybil for bruk på kortere turer.
Rekkevidden er 70 km, og bilen har innebygget ledning som bare dras ut og kan plugges i alle typer vanlige stikkontakter. Veggboks eller hurtiglader er ikke tema – det tar tre timer å lade den opp i vanlig kontakt.
Hva du mener om utseendet får du selv avgjøre, men er du av typen som svimer av om Volkswagen endrer mer enn baklysene hver gang de oppdaterer Golf, kan selvfølgelig dette bli litt mye.
Ami er en ny type bil, hvor alt er gjort annerledes. Sånt trenger vi mer av, så jeg ser ingen grunn til ikke å heie på denne bilen.
Størrelsen er svært begrenset, den er bare 2,41 meter lang. En VW e-up! er til sammenligning 3,60. Smalere er den også, omtrent 1,35 mot en normal bil som gjerne måler 1,8 meter.
Svingradiusen er liten og oversikten god, så dette skal være svært enkelt å kjøre i byen.
Kostnadskutt
Ami bærer videre ekstremt preg av kostnadsbesparelse. Den kommer bare i én farge – Ami Blue. Karosseriet, som er i plast, er ikke lakkert i det hele tatt. Innvendig er de to setene, hvor passasjersetet er plassert aningen bak førersetet så ikke skuldrene på de kjørende kommer før nære hverandre, utført til stor del i plast.
Som du kanskje ser, går også venstre og høyre dør hver sin vei. Det er ganske enkelt fordi da kan samme dør brukes på begge sider. Det samme gjelder selve frontpanelet, som er identisk med bakenden. Her dreier alt seg om å komme ned på absolutt laveste prisnivå.
Instrumenteringen er svært enkel, og du må bruke din egen telefon som infotainmentsystem. Den har et lite varmeapparat, men den har som hovedjobb å holde rutene rim- og duggfrie.
Ami vil med andre ord ikke gi deg i nærheten av samme komfort som en vanlig bil, men ser du den som et alternativ til sparkesykkel når du skal fra Bislett til Sagene, er det kanskje ikke så dumt likevel?
Bilen kan for øvrig ekstrautstyres i tre ulike nivå. Det skjer på en ganske morsom måte. Du møter opp i butikken, plukker hjulkapsler, grill og annen styling, putter det i en pappeske, tar det med hjem og klikker delene på plass selv.
Så får vi se da, om Citroëns nye bil med slagordet elektriskmobilitet til alle, slår an. Vi kommer tilbake med prøvekjøring i sommer.
Funker dette, må vi vurdere om det faktisk er lov til å kalle kjøretøy til flere hundre tusen folkebiler.