Hjem Bilutstillinger Genève 2020 Ny hyperbil med syk V8: Czinger 21C

Ny hyperbil med syk V8: Czinger 21C

At det dukker opp nye merker med store planer for kostbare elektriske biler, har vi blitt vant til. Amerikanske hyperbilprodusenter med egenprodusert V8 og turtalssperre på 11 000 omdreininger derimot…

Av David K Andersen

Vi skal ta en nærmere titt på denne bilen, og blant annet vise levende bilder av den på Instagram under den kommende bilutstillingen i Genéve om et par uker, hvor den har sin offisielle debut.

Denne uken sendte imidlertid Czinger i forkant ut de første bildene og informasjonen om 21C, og her er det mye spennende.

Det California-baserte selskapet hevder å revolusjonere byggemetoden for hyperbiler som dette, blant annet ved hjelp av utstrakt bruk av 3D-printing og ny automasjonsteknologi. Chassiset er bygget i karbonfiber og aluminium, og produsenten vektlegger svært høyt nivå i alt fra materialer til byggekvalitet.

For eksklusivt interiør har de samarbeidet med Alcantara, om nestegenerasjons materialbruk og de beste løsningene for overflater og paneler.

Designen er i høy grad basert på optimale aerodynamiske egenskaper, C21 skal generere 250 kg downforce ved 250 km/t, mens en egen utgave bare beregnet for bruk på bane, trykkes ned med hele 750 kg i samme hastighet.

Ved siden av utseendet, er det drivlinjen som er det absolutt mest spennende. Og imponerende. Czinger har nemlig på egenhånd utviklet en V8 på 2,88 liter som leverer makseffekten helt oppe på 10 500 omdreininger. To turboer gir ekstra knuff.

Girkassen er sekvensiell med hydrualisk flerplate-clutch.

Ved hjelp av en elektrisk motor på hvert forhjul, er effekten oppgitt til 1 250 hestekrefter. Siden bilen også veier 1,25 tonn, har den vekt/effekt-forhold på 1 til 1.

Det er bakgrunnen for de ekstreme fartsressursene. 0-100 km/t går på 1,9 sekund, mens 0-300 tar 15 sekunder og 0-400, 29. Kvartmila på sin side, skal gå unna på vanvittige 8,1 sekunder. Det er helt vanvittig for en gatebil.

Topphastigheten er oppgitt til 432 km/t for gateversjonen, mens den egne modellen ment for banebruk, topper på beskjedne 380.

Sjefen i Czinger, Kevin Czinger, sier bilen representerer et paradigmeskifte for måten biler designes, utvikles og produseres på.

Følg med 3. mars, så skal vi ta en nærmere titt på den.