Utslippene skal ned, og da må det meste elektrifiseres. Det gjelder også flerbruksbilene Ford S-Max og Galaxy, som snart blir fullhybrider.
Av David K Andersen
Ford investerer 42 millioner Euro i Valencia-fabrikken i Spania for å kunne bygge fremtidens elektrifiserte biler. To av modellene, er de populære flerbruksbilene S-Max og Galaxy.
De er for øvrig snart de eneste gjenlevende av sitt slag i Europa. Ingen vil ha denne typen biler lenger, som er totalt uforståelig, så merke etter merke legger ned sine modeller. Unntaket er Ford, som fortsatt selger svært godt av S-Max og Galaxy. Modellene så faktisk en rekordøkning i fjor.
Denne satsingen bekrefter Fords videre forpliktelse til klassen for større MPVer, og vi er ganske sikre på at det er lurt. Så har de som fortsatt trenger masse plass et alternativ.
Innførselen av hybrid i modellene skal forresten ikke gå ut over plassforholdene. S-Max vil beholde sin maksimale lastekapasitet på 2 000 liter, det samme gjelder Galaxy som tar 2 339.
Drivlinjen er den samme nye fullhybriden vi snart får se i Kuga. Dette er altså ikke en ladbar hybrid-type, men en som lader seg selv ala den vi kjenner fra Toyota.
FORD KUGA KOMMER OGSÅ SOM LADBAR HYBRID
Bensinmotoren er en 2,5-liters firer uten turbo som går på Atkinson-syklus. Sammen med elmotoren yter drivlinjen 200 hestekrefter og 218 Nm. Akselerasjon er ikke oppgitt foreløpig, men skal tilsvare eksisterende versjoner med dieselmotor. CO2-utslippet skal være på 140 g/km.
Tilhengervekten for begge bilene er satt til 1 500 kg.
-Vi er svært fornøyde med å kunne tilby de populære familiebilene Ford S-Max og Ford Galaxy i hybridversjoner. De vil bli et godt alternativ til Fords EcoBlue dieselmotor, uten at det går på bekostning av hverken innvendig plass, komfort eller fleksibilitet, og i løpet av 2020 skal Ford totalt introdusere hele 14 nye elektrifiserte modeller i Europa, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
De to nye modellene introduseres tidlig neste år.