Vinteren står for døren. Det betyr snø, glatte veier og et akutt behov for firehjulsdrift. Selv om du er stappmett etter jula – kan januar være en mager måned for bankkontoen. Men fatt mot – her er 10 firehjulsdrevne biler til under 50.000 kroner!
Fiat Panda 4×4
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=142966148
For Bil og Motorbloggen er det umulig å komme unna denne godbiten. Den var Norges billigste firehjulsdrevne bil i 2013 – og fullspekket kostet den rett over 200.000. Nå finner du en fin variant under 50.000. Det ble ikke solgt alt for mange av disse som nye – derfor ligger det sjelden mange av dem ute samtidig. Leter du litt kan du finne et meget godt eksemplar for vekslepenger.
Hvorfor velger du denne: Ekstremt sjarmerende og genuin småbil som leverer akkurat det du forventer. Utstyrt med den prisbelønte Twin Air-motoren er den rett og slett et lite kupp. Denne forserer dårlig brøyta hytteveier og brøytekanter med et smil.
Husk: Italienske biler er laget for Sør-Europa – er en dør frosset fast – la den være igjen – om ikke står du fort med håndtaket i hånda…
LES: 10 BRUKTBILER FOR DEG SOM FRYKTER DIESELFORBUD
Suzuki Swift 4×4
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=162654889
Suzuki kan småbiler – de har mer eller mindre bygget opp hele sin bilvirksomhet på ulike varianter med biler tilpasset et tett befolket land. I tillegg har de også bygget mange for sine japanske konkurrenter. Swift har ikke noe avansert firehjuldriftsystem – men det er akkurat det lille ekstra som tar deg frem der andre både små og store står og kaver. Du får en 2010-modell for under 50.000 med grei servicehistorikk. Mange av dem har relativt kort kjørelengde.
Hvorfor velger du denne: Suzuki har brukt mange år på å etablere seg som selveste Norges-bilen. Swift viser litt av grunnen – ukomplisert og mye bil for pengene. Driftssikkerheten er et viktig argument for å velge denne.
Husk: ESP kom som standard fra 2007. Trenger du mer plass – ta en titt på storebror SX4 eller Ignis.
Jeep Compass
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=165684305
I dag finnes det jo Jeep-modeller i flere prisklasser. Nyeste generasjon Compass har jo blitt en rimelig tøff vogn som også trives godt utenfor terrenget. Da Jeep lanserte bilen med samme navn på Detroit-utstillingen i 2006, gikk den inn i klassen der Toyota RAV4 og Honda CR-V dominerte. Motoren var hentet fra VW – den meget godt kjente pumpedyse-toliteren – her med 140 hestekrefter. Ganske nøysom – men ikke helt uten diesellyd.
Hvorfor velger du denne: Jeep – bare smak på navnet – ikke bry deg om at folk er skeptiske. Bra firehjulsdrift, og om du ikke bryr deg om at det knakler litt, så er det utrolig fint skyv i den gamle folkevogndieselen.
Husk: Sjekk historikk – noen av disse var seriøse mandagsbiler.
Toyota Urban Cruiser
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=159709738
Toyota er kjent for kvalitet – det taler for å kjøpe det som bruktbil. Urban Cruiser var en god ide – en liten praktisk firehjulsdrevet småbil, kanskje mest for pensjonister. Litt høy pris – og ganske tradisjonelle kunder – gjorde sammen med bare 3 stjerner i Euro NCAP at den den aldri ble en like stor suksess som sine søsken. Det finnes en del biler på Finn.no – og leter du litt finner du en med firehjulsdrift for under den magiske grensen.
Hvorfor velger du denne: Toyota er tro mot seg selv. Den er smart, solid, trygg og litt kjedelig. Den ser likevel fortsatt moderne ut – og er slett ikke dårlig å kjøre.
Husk: Firehjulsdrift kom i kombinasjon med 1,4-liters dieselen – som nok ikke er den beste i Toyotas sortiment. Sjekk oljeforbruk, kjøling og som vanlig – servicehistorikk.
Skoda Octavia
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=160862580
Det er helt umulig å komme unne Octavia når vi leter etter billige biler med firehjulsdrift. Andre generasjon kom i 2004 – mye av sparepreget som dominerte den første var borte . Den tok et stort steg nærmere søsknene fra Wolfsburg. Octavia er kjent for god plass – både til folk og bagasje. Du kommer til å bli overrasket, om du ikke har sittet i en tidligere, hvor mye større den er enn plattformsøsteren Golf.
Hvorfor velger du denne: Bra kvalitet – kanskje den beste i VW-familien på denne tiden. Firehjulsdrift fra Haldex i kombinasjon med moderne motorer trekker opp.
Husk: Bilene med 1,9-literen har slitt litt med koksing – og sjekk lyden manuelle kasser er uten ulyder. Vær også forsiktig med chiptrimmede biler, særlig de som har automatgir.
Daihatsu Terios
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=161015445
I 2006 kom andre generasjon Terios. Særlig utseendemessig var det en betydelig oppgradering fra forgjengeren. Den kan absolutt ligne på en liten RAV4 – kanskje ikke helt tilfeldig ettersom Daihatsu under lengre tid har vært eid av Toyota. Kvaliteten står ikke noe tilbake for produktene til sin mer kjente eier, og nettopp det at ikke så mange kjenner merket, bidrar helt sikkert til å gi deg mer bil for pengene.
Hvorfor velger du denne: En meget sjarmerende og lettkjørt bil med firehjulsdrift. Legger du til trafikksikkerhet helt i toppklasse – så er det vrient å finne et bedre kjøp under 50.000.
Husk: Sjekk servicehistorikk – leter du litt kan du finne en bil med kort kjørelengde og plettfri vandel.
Subaru Impreza
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=161953560
Et bilmerke som må være med på en liste som denne er opplagt Subaru. Vi kunne valgt flere modeller – for avhengig av hvor langt bakover du er villig til å gå – kan du finne både Forester, Legacy og Justy under pristaket. Likevel er Impreza nok vår favoritt. Særlig andre generasjon som kom i 2007. Den finnes med både bensin og diesel, men favoritten vår er denne 150-hester boxerdieselen med manuell girkasse og drift på alle fire. Det er rett og slett en lavprisrallyvogn som elsker glatte veier. I tillegg får du samme scoop på panser som WRX-versjonen – det drar opp!
Hvorfor velger du denne: Firehjulsdriftsystemet til Subaru i kombinasjon med manuell girkasse er noe av det beste på markedet. Både første og andre generasjon Impreza har en helt annen og mer ufiltrert styrefølelse sammenlignet med hva dagens modeller har. Andre generasjon er råere, presis og mer direkte.
Husk: En bil med et utseende som ikke er for alle. For under 50.000 får du knapt mer kjøreglede på vinterføre.
Ssangyong Kyron
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=69104182
Akkurat da du trodde du ikke kunne få en ekte SUV for under 50.000 dukker denne koreanske godbiten opp. Etter designperler som Musso og Rodius – ble jo Kyron en ren fryd for øyet. Den mer kjente Rexton gjorde stor suksess – utstyrt med drivlinje fra Mercedes og tilgjengelig som varebil. Kyron er lillebror og kom med en toliters diesel på 141 hestekrefter – også den fra Daimler. Til vanlig driver den på bakhjulene – men når du ønsker – kan du koble inn firehjulsdrift som tar deg hele veien opp til hytta.
Hvorfor velger du denne: For 50.000 får du en skikkelig SUV med ramme og ganske seriøs firehjulsdrift. Bra med plass og nok krefter til å trekke en campingvogn.
Husk: Disse bilene kan være ganske tøft brukt – sjekk så mye historikk som mulig.
Kia Sportage
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=165786287
Da Kia lanserte andre generasjon Sportage i 2005 hadde Hyundai tatt over selskapet og slektskapet til Tucson er svært nært. Selv om bilen utvendig ikke er så stor – har den mange smarte løsninger, som flatt gulv i bagasjerommet med baksetene nede. Særlig dieselen med 140 hester er ganske langbent – og oppleves fortsatt som rimelig moderne.
Hvorfor skal du kjøpe denne: Denne generasjonen av Sportage er stillegående, bortimot feilfri og med fremkommelighet som utklasser de tohjulsdrevne konkurrentene.
Husk: Styr unna bilene med lavt utstyrsnivå – du betaler lite ekstra for utstyret.
Honda CR-V
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=166058315 Andre generasjon CR-V var en meget bra bil da den kom. Smart familiebil med en fin miks mellom SUV og personbil, rett og slett mest som en høy stasjonsvogn. Det passet eierne perfekt.
Plass nok til et par unge fotballspillere og alt de liker å ha med seg – og med et baksete som kunne skyves i lengderetningen.
Hvorfor skal du kjøpe denne: Dette var den mest komfortable bilen i segmentet. Honda var lengde den klart mest europeiske japaneren, og kvaliteten på design og valg av materialer var langt bedre enn på de opplagte konkurrentene som RAV4, X-Trail og Outlander. De best utstyrte modellene er faktisk nærmere der premiumkonkurrentene var på samme tid.
Husk: Honda har et ganske enkelt firehjulstrekksystem – her kan du risikere å bli ydmyket om du forsøker å komme deg frem på steder der du egentlig trenger en ekte SUV.