Av Redaksjonen

Bil og Motorbloggen er selvsagt på plass for å hjelpe deg som frykter å måtte sitte hjemme når dieselforbudet innføres på dager med stor forurensing i de store byene.


Her finner du våre 10 alternative bruktbiler til under 200.000 som sørger for at du kommer deg trygt og raskt på jobb, midt i byen!

Mange hevder naturlig nok at elbil eller ladbar hybrid er et naturlig valg om man ikke kan kjøre dieselbilen sin, men tenk igjen. Bykjøring handler om småturer, forbruk er ikke det sentrale – om du bruker en eller tre liter bensin på de syv kilometerne du skal flytte deg, spiller jo knapt noen rolle?

Her er guiden som viser at du kan gjøre akkurat som Lan Marie Nguyen Berg sier – samtidig som du kan smile hele veien til bensinstasjonen.
Tell deg ned sammen med oss til den perfekte bybil – helt i tråd med byrådets anbefalinger:


10: Lexus LS 
Årsmodell: 2001 
Pris: 180 000
Hestekrefter: 281
CO2: 289 g/km
Før de ble helhybridisert, i hvert fall her i Norge, var Lexus en mer tradisjonell leverandør av luksusbiler i kamp med de tre tyske store – utstyrt med fantastisk flott silkemyk 4,3 liters V8-motor og lastet med ekstrautstyr som luftfjæring og høykvalitets skinninteriør.
For prisen av en brukt Leaf, kan du hente det som på begynnelsen av 2000-tallet var en av verdens beste serieproduserte biler. Driftssikker og komfortabel hele veien fra Majorstua og ned til Aker Brygge.


9: Cadillac De ville
Årsmodell: 1998 
Pris: 129.900
Hestekrefter: 275
CO2: 428 g/km

Cadillac har vært presidenters førstevalg i mange år. De Ville, utstyrt med den da, ganske moderne, i amerikansk sammenheng, Northstar V8, er et opplagt godt valg for den som vil bevege seg innenfor Ring 3 med en solid porsjon komfort og verdighet. Forhjulsdrift sørger god fremkommelighet, også når brøytekantene dominerer bybildet.


7: Jeep Grand Cherokee Overland
Årsmodell: 2004 
Pris: 150.000
Hestekrefter: 258
CO2: 341 g/km
Noen ganger kan byen være en jungel – og hva er vel bedre da enn å rulle gjennom den, høyt hevet over trikkeskinner og fartsdumper? Jeep Grand Cherokee forener fremkommelighet, en touch av ut-i-naturen og akkurat passe mengder amerikansk kvalitetsplast. Skulle Markveien være sperret av hipstere som har slengt fra seg bysyklene sine, kan du enkelt forsere dem takket være Quadra-Drive i kombinasjon med en V8er og automatgir. 
Når du ruller over den nye brua i Bjørvika, med cruise controllen inne, mens du tråkker takten med begge beina, kommer du garantert lykkelig på jobben inne i kvadraturen.


6: Audi S6
Årsmodell: 2001 
Pris: 145.000
Hestekrefter: 340
CO2: 350 g/km
En gang var dette drømmebilen til hver eneste bankraner, eller for den som rett og slett bare skulle nappe med seg noen bilder fra Munch-museet. En uhyggelig rask stasjonsvogn, der du enkelt plukker med deg både en snowracer, barnevogn eller handleposene fra helgehandelen. Husk bare på å spenne det skikkelig fast, for denne 40-ventilers 4,2-liters aluminiumsmotoren i kombinasjon med en femtrinns automatkasse og Audis brilliante Quattro-system sørget for at du kan ligge i kontinuerlig firehjulsskrens fra Grorud til Ullevål Hageby. Alt dette for prisen av en iMiev med en lett brukt batteripakke.


5: BMW 750IAL
Årsmodell: 1995 
Pris: 198.000
Hestekrefter: 326
CO2: 338 g/km
Noen ganger kan det være minst like miljøvennlig å sitte i baksetet når du skal på jobb. I så fall er det ikke så mange steder det er bedre å sitte enn i en lang BMW 7-serie. I følge selger kostet denne bilen 1,8 millioner kroner som ny, og var eid av Jørgen Jahre. 
Han var for øvrig leder i Norges Rederforbund fra 1960 til 62, formann i Norges Fotballforbund 1963 til 65, og formann i Norges Olympiske komité fra 1965 til 69. Selv om enkelte av disse kan ha et visst overskudd av elektriske gremmelins, er det få steder det er bedre å vente på redning, enn midt i Vaterlandstunnelen, mens denne godbiten tusler på litt rufsete og uren tomgang.

5: Volvo V70R
Årsmodell: 1998 
Pris: 84.000
Hestekrefter: 250
CO2: 256 g/km
Noen ganger er det ikke nødvendig med 6- eller 8 sylindre for å kjøre miljøvennlig innenfor ring 3. Det kan rett og slett være nok en med en ganske enkel femsylindret turbomotor utviklet hos broderfolket. Og alt dette for under 100.000 kroner – snakk om miljøkupp.
Som er erstatning for den superpopulære 850 T-5R og 850R – satte Volvo seg ned og utviklet V70 R.

En superpraktisk stasjonsvogn for den som har et par fuglehunder og kanskje en aupair, som også trenger å komme til og fra barnehagen på forurensede dager. Når vi i tillegg snakker om drift på alle fire, er det heller ikke noe stort problem om du ønsker å ta turen opp til Frognerseteren. Takket være manuell girkasse får du den største turboen, og dermed 250 hestekrefter og 350 Newtonmeter dreiemoment.
4: Jaguar XJ-S
Årsmodell: 1986 
Pris: 149.000
Hestekrefter: 250
CO2: 409 g/km
12-sylindre som styres av elektronikk fra Lucas. Hva kan gå galt… Trenger du å rulle gjennom byen med en liten glorie? Husk at dette var bilen som Simon Templar – også kjent som Helgenen – rullet rundt i på 80-tallet. Erstatteren for legendariske E-Type, er ikke bare perfekt på en iskald januardag i Oslo sentrum, dette er en bil du kan ta med på lenger turer – kanskje helt opp på Lambertseter, eller til Furuset. 12-sylindrede versjoner er billigere enn de 6-sylindrede – det er jo opplagt en fordel for den som først og fremst er ute etter et alternativ til sin Golf 1,9 diesel.
3: Mercedes-Benz CL 500
Årsmodell: 2002 
Pris: 189.000
Hestekrefter: 360
CO2: 300 g/km
Dette er også en bil som finnes med en flott V12-motor, men som den nøkterne bilbloggen vi tross alt er, lar det seg fint gjøre å nøye seg med en av de fineste motorene som Mercedes har levert – nemlig den klassiske 5-liters V8eren som i CL 500 produserer småhyggelige 360 hestekrefter. Det sørger for at 0-100 går unna på pene 6.1 sekunder, noe som burde parkere selv de mest plagsomme kompaktbiler i kampen om å sikre seg den siste parkeringsplassen utenfor Elexia i Bjørvika.

CL er en perfekt bil for nylig utsprungne besteforeldre som synes det er greit å slippe barnebarna inn på de myke flossteppene. Husk også på det gamle ordtaket, at det neppe er tilfeldig at coupé rimer på tupé…
2: Range Rover 
Årsmodell: 2002 
Pris: 198.000
Hestekrefter: 286
CO2: 444 g/km
Range Rover er på mange måter den helt perfekte bybil. Takket være at du sitter høyt, og har mulighet til å nyte de siste trafikknyhetene om dieselskandalen via ditt Harman Kardon stereoanlegg, er du alltid oppdatert på hvor det lønner seg å legge veien. 

Dette er tredje generasjon Range Rover, planlagt og bygd mens de var eid av BMW, og akkurat da de var i ferd med å forvandle seg til de moderne luksusbilene de har blitt i dag. Med en 4,4-liters V8er og en rekke komponenter til felles med BMW 7-serie, er dette mye luksus for penga.  
1: Ford  Excursion V10
Årsmodell: 2000 
Pris: 168.000
Hestekrefter: 314
CO2: 448 g/km
Hva er vel mer miljøvennlig enn å kjøre sammen? Det er dessverre ikke alle som har gleden av å være innehaver av førerkort klasse C1. Det betyr at du kan kjøre bil opp til 7,5 tonn. Det vil du trenge når du kjører vårt desiderte førstevalg når det kommer til perfekt dieselkrisebil.
Her kan du altså laste inn hele sju unger, et par paller med akebrett og kanskje en snøscooter, om det skulle være behov for det.

Tenk deg følelsen av å rulle ned vinduet midtveis inn i Ekeberg-tunnelen, og høre V10-motoren synge i det du svinger av og ut i Bjørvika. Lydbildet, og bensinforbruket står selvsagt på ikke noe tidspunkt i stil med akselerasjonen, men husk – du tar en for laget!