Hjem Tester Test: Citroen C4 Cactus

Test: Citroen C4 Cactus

Tekst og foto Vegar Bjørge

En av mine absolutte favoritter er Citroen C4 Cactus. Kanskje er det fordi den stikker seg litt ut, eller kanskje fordi den er så enkel uten å føles billig. Kan hende det likev er den lave prisen som tiltaler, eller fordi den faktisk er en utrolig god bil å kjøre. Uansett så har C4 Cactus satt sine spor hos undertegnede og det er lett å glede seg til en ny uke med Cactus. Denne gangen er bilen utrustet med en 100 hk dieselmaskin og 5 gir. Er så man blir mo i knærne. Jeg har forresten lovet meg selv at jeg skal kjøre Cactus med jevne mellomrom. Man blir litt avhengig…..

La oss ta en titt på hva C4 Cactus egentlig er. Noen vil nok påstå at det er en SUV, men det kan sikkert diskuteres. Man får ikke Cactus som 4 hjulstrekk og terrengegenskapene er så som så. Likevel vil man nok finne denne oftere på jordet enn en BMW X5, så kanskje man kan kalle det en liksom SUV. Sport er det vel også noen som vil si at den er, men der melder jeg pass. Den har gode kjøreegenskaper, kjøreglede som hvilken som helst SUV og plass til alt du måtte ønske av både fotballer, tennisballer og golfballer. Likevel er det for det meste unger og matvarer som fraktes i Cactus og det er som en god nummer 2 bil den fungerer aller best.

Om man skal være ærlig, og det skal man jo, så er det en del som kunne vært bedre hos Cactus. Hvorfor har man for eksempel ikke lys på setevarmeknappen? Hvorfor finnes det ikke sminkespeil på passasjersiden men bare på førersiden? Hvorfor så høy lasteterskel for bagasjerommet? Noen vil også klage på vindusløsningen bak med vippeåpning ala biler fra 70-tallet og kanskje også mangel av taktrekk foran glasstaket. Her har Citroen vært geniale og sparer vekt der det kan spares. Elektriske vinduer veier mye og selv om taktrekket er av mindre betydning, spares det også her vekt litt høyt opp i bilen. Sminkespeilet er tatt vekk på grunn av sikkerhet. Smarte Citroen har nemlig plassert passasjerairbagen i taket. Det skal visstnok være den optimale plasseringen for minst mulig skade ved ulykke.

Vindusspylerne er en annen smart løsning hos Cactus. Her sitter slangen festet til vinduspusseren og man spyler samtidig som pusseren går over vinduet. Dermed skal man spare en god del spylervæske.

Selv om Cactus har noen feil er det også en del å registrere på plusskontoen. Selvfølgelig er Airbumps på dørene geniale når man parkerer på trange parkeringsplasser. Du trenger ikke være redd for parkeringsbulker. De samme luftputene finner du også foran og bak på bilen.

Bilen gir også kjøreglede, i hvert fall smiler jeg nesten hele tiden når jeg kjører den. Vekta er forholdsvis lave 1070 kg og gir en smidig og lettkjørt bil. I tillegg opplever jeg chassis som godt avstemt for dumper og for aktiv kjøring. Det fjører fint over ujevnheter og krenger lite ved sportslig kjøring. Citroen har klart å få til en styring som også er upåklagelig både i tett bykjøring og ute på landeveien.

Noe som Citroen har prioritert med Cactus er som nevnt vekt, og derfor har de spart litt på lydisolering. Man merker ikke så mye til det, men om man tar seg en tur på grusvei eller dårlig asfaltvei, er det forståelig nok en del støy. Og det er nettopp veistøyen som er mest fremragende. Motor- og vindstøy er også tilstede men ikke mer enn hos konkurrenter som Nissan Qashqai og Renault Captur. Støyen er likevel ikke verre enn at den er å leve med. Og støy er vel også opp til øret som hører. Jeg bryr meg mer om gode kjøreegenskaper enn om det støyer 1 desibel mer enn vanlig. Så jeg vil faktisk ha mer av dette geniale og folkelige som Citroen har startet med.

Om du kjøper deg en Cactus anbefaler jeg bensinmotoren på 110 hk. Dette er en fantastisk 3 sylindret sak, godt med effekt og et dreiemoment tilstrekkelig for det meste en slik bil skal klare. Dieselmotoren knatrer litt mer og går ikke like komfortabelt som bensinmotoren. I tillegg har du tidligere respons ved gasspådrag om du velger bort diesel. På girsiden er det kun 5 trinns manuell som gjelder om du velger de sterkeste motoralternativene. På PureTech 82 og e-HDI 90 kan man få ETG-girkasse, men den er for kun spesielt interesserte. Dette er en elektronisk manuell girkasse som girer automatisk. Det blir ikke veldig silkemykt av en slik type giring og man merker veldig godt at den faktisk er manuell. Likevel veier den lite i forhold til vanlige dobbelclutsjkasser og automatkasser. I tillegg er den effektiv og man får faktisk lavere drivstofforbruk med en slik girkasse. For oss som elsker å kjøre bil er det 5 trinns manuell som gjelder.

Jeg konkluderer med at Cactus leverer nok en gang og med et salg på nesten 600 biler i 2015, bør vi anse bilen som et godtatt utskudd. Mange har fortsatt sin mening om utseendet, men det er som en Instagramfølger sa til meg: «Man vender seg til den og jeg begynner faktisk å like den». I tillegg er det ikke feil at man får mye for pengene om man velger Citroen C4 Cactus. Testet versjon koster 256 000 kroner, men C4 Cactus starter på 199 900 kroner.

Data: R4, 1560 ccm, 100 hk v/3750 omdr. 254 nm v/1750 omdr. 5 trinns manuell girkasse, Vekt 1070 kg, Hengervekt 825 kg, Lengde 415,7 cm, Bredde 172,9 cm, Høyde 155 cm, Akselavstand 260cm, Forbruk 0,34, CO2-utslipp 89 g/km, NoX-utslipp 84 mg/km, 0-100: 10,7 sek,             Toppfart: 184 km/t