Av David K Andersen

Vi har allerede skrevet om og vist de første bildene av nye Mercedes E-klasse. Her er mer info, flere bilder og ikke minst norske priser.

E-klassen ankommer Norge 15. april og ser ut til å bli en teknologisk tour de force vi ikke har sett maken til.

Her er noen av høydepunktene:

  • 2 stk 12,3-tommers HD-skjermer i dashbordet.
  • Rattknapper med touchfunksjon: For første gang får også rattknappene touchfunksjon og kan eksempelvis sveipes for å endre volum eller skifte spor.
  • Touchpad med håndskriftleser mellom setene.
  • Nytt grensesnitt og grafikk i alle skjermer.
  • LED-basert interiør og stemningslys med 64 ulike fargevalg for sistnevnte.
  • Varme i armelener både i dørene og i midten (!).
  • 9G Tronic automatgir standard på alle modeller.
  • Air Body Control: Tre luftbelger for hvert hjul, av ulik størrelse og som kan justeres hver for seg, tar Airmatic til neste nivå. 
  • Elektronisk justerbare dempere.
  • Drive Pilot: Den adaptive cruise kontrollen kan følge bilen foran i opp til 210 km/t, og vil også følge på bilen foran ved oppstart etter full stopp i trafikken. Steering Pilot hjelper til med styringen og leser også ikke-normale forhold som for eksempel veiarbeid. Aktiv filhjelper vil styre bilen automatisk inn i filen ved siden av dersom du har satt på blinklyset og det er ledig.
  • Autobrems ved kryssende trafikk foran. I tillegg til fotgjengergjenkjennelse, kan bilen lese kryssende trafikk foran og stoppe dersom det er fare for sammenstøt.
  • Leser trafikken bak bilen: Dersom den oppdager unormal aktivitet bak, for eksempel at en bil nærmer seg med unormalt stor hastighet eller ligger altfor nære, vil den kunne tilpasse autobremsen slik at påkjørsel bakfra kan forhindres.
  • Styrehjelp ved unnamanøver. Må du svinge unna en hindring i veien, vil bilen også ha lest faren og hjelpe deg med å svinge på rattet. Den vil også hjelpe til å rette opp tilløp til sladd, ikke bare via antisladdsystemet, men også med styringen.
  • Trafikkleser sideveis kan forhindre påkjørsel i siden.
  • Fjernstyrt parkering fra app på mobilen.
  • Car-to-X kommunikasjon: E-klasse blir første bil som kan kommunisere begge veier med andre biler. Den kan for eksempel motta informasjon om at en bil står i veibanen rundt neste sving og varsle deg om dette.
  • Oppblåsbare puter i de ulike delene av setet flytter deg lenger unna faren og polstrer deg ekstra dersom et potensielt sammenstøt oppdages av bilens kamera- og radarsystemer.
  • Pre-Safe Sound: Gir lydsignal i kupéen dersom du er i en ulykke. Dette minsker sjansen for senskader knyttet til lyden av sammenstøtet.
  • Multibeam LED: 84 LED-dioder i frontlysene tilpasser seg trafikk og forhold kontinuerlig for maksimalt lys uansett situasjon.
  • Digital nøkkel: Bruk mobilen som nøkkel.
  • 3D-lyd: Plassering av bass-høyttalere inne i rammeseksjoner i fordelen av bilen, bruker hulrommet i seksjonene for perfekt resonans og gir en flerdimensjonal lydopplevelse.
Takket være utstrakt bruk av aluminium og høyfast stål i karosseriet, er bilen lettere enn tidligere. Med en helt ny dieselmotor på 2 liter og 194 hestekrefter, betyr det mindre avgifter. 220d starter på lave 530 000 kroner. Den har 400 Nm og sender bilen til 100 km/t på bare 7,3 sekunder. Forbruk blandet kjøring er 0,39 liter pr mil og utslippet 102 g/km CO2. Motoren er bygget for neste utslippskrav etter Euro6: RDE.
E200 med 184 hk turbo bensinmotor, starter på 535 000. Prisene på E350d og E350e, de to siste versjonene som vil være tilgjengelig fra starten av, er ikke klare.