Mer hestekrefter, skarpere chassis og ny styling: Nye Porsche Macan GTS fyller gapet mellom S og Turbo.
Av David K Andersen
Når de tre bokstavene dukker opp sammen med Porsche-navnet, får vi som regel litt dilla. GTS, både her og ellers, sitter gjerne på spesielle utgaver ment å fylle tomrommet mellom de rimeligere versjonene, og Turboene. Denne miksen har gitt oss noen fantastiske modeller.
Ikke så ekstreme eller dyre som de heftigste, men samtidig betydelig råere enn basis-versjonene. Og nesten alltid med minst like skarpe chassis som Turbo.
Allerede på stylingen, synes det at Macan GTS er noe spesielt. Den skiller seg fra de andre med nye sideskjørt og endringer i fronten og bakenden. Lykteglassene er sotet foran og bak, og den har sorte eksosrør, luftinntak-innramminger og diffusor.
På innsiden finner du Alcantara i dørsider, midtarmelene og midtdelen av setene. De er for øvrig egne for GTS, og det hele er piffet opp med flere detaljer i aluminium.
Under pannseret befinner en nedtrimmet 2,9-liter fra Turboen seg. Her yter den 380 hestekrefter – 20 mer enn forgjengeren. 520 Nm hjelper til når 0-100 km/t går på 4,7 sekunder og den topper 261 km/t. Eksosen får dessuten eget oppsett, sånn at også lyden skiller seg ut.
Porsche Adaptive Suspension Management (PASM) har blitt spesialprogrammert for å gi den 15 mm lavere bilen perfekt kjøredynamikk. Velger du til luftfjæring, kan den senkes ytterligere 10 mm.
Porsche sier endringene i chassiset, sammen med store bremser og 20-toms hjul, gir respons og agilitet som en ekte sportsbil. Det høres i overkant imponerende ut for en SUV på nesten 2 tonn, men ok, de er forsåvidt kjent for å kunne trylle i Zuffenhausen.
KANSKJE KOMMER DET GTS-UTGAVE AV TAYCAN OGSÅ? HER ER FØRSTE TEST AV DEN I 4S-UTGAVE!