Den nye inngangsbilletten til Ferraris fantastiske verden heter Roma, og er noe av det lekreste vi har sett på lenge.

Av David K Andersen

Verden er ikke helt som før. Elektrifiseringen av alle typer biler preger de fleste bilnyhetene på et eller annet vis. Ikke noe feil med det, men det har en innvirkning på hva det brukes penger på å utvikle.

Ultralekre coupéer, grand tourere og sportsbiler er ikke lenger like høyt opp på prioriteringslisten som før.

Det kommer forsåvidt mye heftige greier, altså. Elbilens inntog har gjort det langt enklere å bygge superbiler med akselerasjonstider som imponerer. Du trenger ikke lenger være i stand til å lage en topptrimmet V12er med en million deler i seg, og tilhørende drivverk, for å lage superbil.

Dermed har fokuset til en viss grad skiftet over til alle disse hyperbilene, de fleste elektriske, fra både kjente og ukjente merker.

En gang i ny og ned, blir vi imidlertid minnet om hvor fantastisk vakker en bil kan være. Selv om den hverken gjør 0-100 på 2 sekunder, topper 400 km/t eller går på strøm. Dette er en sånn gang.

Det var med California-modellen i 2008 dette startet. I takt med at modellen som nå heter F8 Tributo har blitt mer heftig for hver generasjon siden Dino startet tradisjonen med en mindre og rimeligere innstegsmodell i 1967, var det rom for en ny.

Ferrari California var aldri en favoritt hos meg, men jeg har aldri kjørt den, så den oppfatningen bygger bare på bilens utseende og andres meninger.

Nye Roma derimot, som er en slektning til Californias etterfølger Portofino, er noe av det fineste jeg har sett på lenge. Rett og slett en rålekker sportsbil, eller grand tourer, med rene ryddige linjer som ikke trenger krimskrams for å se bra nok ut. Det er sjeldent i dag.

Det er Portofino i denne nye coupéen, men i motsetning til dem, er dette nettopp det: En coupé, og ikke en roadster med automatisk hardtop-tak.

LES OGSÅ: PRØVEKJØRING AV PORSCHE 911 SPEEDSTER!

Ferrari sier omlag 70 prosent av bilen er helt ny. Blant annet er V8eren på 3,9 liter, som er plassert så langt bak at Roma betegnes som en front/midt-motor-bil, oppgradert. Her leverer den 620 hestekrefter og voldsomme 760 Nm. Det gjør at den klarer 0-100 km/t på 3,4 sekunder, og når 200 på 9,3. Topphastigheten er 320 km/t.

Roma, som er 14 cm lenger enn en Porsche 911, byr i tillegg til fører og passasjer-sete på et par nødseter bak.

Chassiset er betydelig omarbeidet for å kunne gjøre den lettere, og innlemme moderne teknologi. Side Slip Control versjon 6.0 er på plass, og lar deg justere graden av assistanse fra bilens side når du kjører på bane eller presser den til grensene på veien.

Manettino-bryteren i rattet gir deg 5 kjøremodus, og Roma er utstyrt med Ferrari Dynamic Enhancer, som gjør det mulig å justere bremsekraften individuelt til alle fire hjul avhengig av behov.

Interiøret skiller seg som du ser fra andre Ferrarimodeller med å være mindre førervinklet og mer symmetrisk. Metallplaten i midtkonsollen skal minne oss om de gamle manuelle Ferrariene med spor girstanga måtte føres i, og huser girvalg-funksjonene.

Den digitale instrumenteringen måler 16 tommer, og er buet som på Porsche Taycan. Som vanlig styres nesten alt fra rattet, her med haptiske touch-flater. Infotainmentskjermen i midten, på 8,4 tommer, huser navigasjon, klimaanlegg og mer. Passasjeren får som i andre Ferrarier sin egen skjerm på 8,8 tommer. Her kan du styre klima, musikk, se navigasjon og ikke minste lese av telemetri.

Ikke forvent test av Ferrari Roma på Bil og Motorbloggen med det første. Her må vi nok ta til takke med drømmene – akkurat som deg.

Galleri: