Mens forgjengeren var mer av en høy A-klasse, blir nye GLA helt egen, og mer som en SUV. Her er de første bildene.

Av David K Andersen

Mercedes var tidlig ute med forrige GLA. På den måten at den ved introduksjonen mer eller mindre var alene i sitt segment. I bunn og grunn en høyere A-klasse med røffe stylingdetaljer. Omtrent som Audi Allroad eller Mecedes All-Terrain.

Fordelen er at du beholder mye av personbilutgavens sportslighet og dynamiske design, samtidig som du forbedrer kjøreegenskapene på vanskelige veier eller offroad.

På minussiden var ikke utgående GLA en spesielt praktisk eller romslig bil. Og det ønsker man jo gjerne i denne typen kjøretøy.

Med den bakgrunnen, gjør Mercedes det meste annerledes når de nå viser en helt ny generasjon for første gang. Mer SUV, både hva utseende og plass gjelder.

Nykomlingen er hele 10 cm høyere. Det betyr ikke bare et utseende som er langt tøffere og mer offroad-aktig i stilen enn før, men også at passasjerene kan plasseres rettere inne i bilen slik at mer plass frigjøres, og at bagasjerommet øker.

Baksetet byr nå på hele 11,6 cm mer benplass. I bilverdenen, hvor vi vanligvis ser økninger av denne typen fra en generasjon til neste på 1 eller 2 cm, er dette et hav. Bagasjen på sin side, øker med 14 liter. Men det er under nedre vinduskant – du kan selvfølgelig laste mer i høyde om det er fornuftig.

Mer fleksibel er GLA også, baksetene kan skyves 14 cm forover eller bakover. Videre er bakseteryggen tre-delt og felles 40:20:40.

Med på lasset følger 14 cm høyere seteplassering enn i en A-klasse. Det burde gi svært god oversikt i trafikken.

Rett og barsk front, sørger sammen med korte overheng foran og bak for både tøffere utseende og bedre terrengegenskaper. Dersom du bestiller bilen med 4Matic firehjulsdrift, følger en offroad-pakke med på kjøpet.

Siste generasjon MBUX, som er informasjonssystemet med de doble skjermene vi allerede kjenner fra flere modeller, er selvfølgelig på plass. Det samme gjelder den avanserte stemmestyringen. Spennende er også bevegelsessensorene plassert i det innvendige speilhuset. De forstår bevegelsene dine, sånn at eksempelvis interiørbelysningen slås på automatisk når bilen skjønner det er mot dem, hånda og armen din er på vei.

På motorsiden er det fra starten av snakk om GLA 200 med forhjulsdrift, dobbeltclutch automat og 163 hestekrefter, eller hva vi antar vil være en aldri så liten råtass: AMG GLA 35. Den har 306 hestekrefter, 4Matic, 8-trinns dobbeltclutch Speedshift, og klarer sprinten til 100 km/t på 5,1 sekunder.

LES TEST AV MERCEDES-AMG A 35 HER!

Hva elektrifisering gjelder, har den norske Mercedes-sjefen Kjetil Myhre gode nyheter: -GLA er forventet til Norge på våren, og de første motoralternativene vil etter hvert følges av en ladbar hybrid med omkring 70 km elektrisk rekkevidde. Det er også svært gledelig å kunne bekrefte at den helelektriske EQA kommer i 2020, sier han.

Norske priser er klare på nyåret.

Liker du stilen på nye GLA men trenger mer plass? Da bør du ta en titt på GLB!

Galleri (Mercedes-AMG GLA 35):