Hjem Nyheter BMW X5 M og X6 M: Første bilder, info og pris

BMW X5 M og X6 M: Første bilder, info og pris

Eksplosjonen i nye modeller fra BMW tar ingen ende. Denne gangen er det klart for M-utgaver av X5 og X6.

Av David K Andersen

Enda mer? Er det mulig? I takt med en tilsynelatende never-ending strøm av nye modeller fra BMW, slår tanken antagelig flere enn meg. Men svaret er altså ja på begge spørsmål.

-«Festen er ikke over, det er kake igjen» som det heter, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby lett spøkefullt. Men forklarer videre: -BMW ønsker å gi våre kunder valgfrihet blant et stort utvalg modeller. I tråd med denne strategien elektrifiserer vi store deler av modellutvalget, samtidig som vi utvider vår portefølje BMW M-modeller, sier han.

Valgfriheten du denne gangen kan nyte, materialiserer seg i form av inn til 625 hestekrefter under panseret på X5 og X6.

Motoren kjenner vi fra før, du kan lese om hvordan den oppleves i testen av M5 Competition her!

Som med de fleste andre M-modellene nå for tiden, vil det foreligge en standardutgave (med 600 hestekrefter) og en Competition-utgave (625).

Siden X6 er en Coupé-utgave av X5, og valgfriheten også er tilstede internt i hver enkelt M-modell, blir altså det som før «bare» hadde vært én X5 M, plutselig til 4 nye biler. Ikke rart BMW har mange modeller på programmet.

Valget mellom X5 og X6 dreier seg litt om hva dine praktiske behov er, men mest om hvilken av dem du liker utseende og image best på. Den biten lar vi være opp til deg.

Forskjellen på standard og Competition, er derimot enklere å måle. 25 ekstrahester og aningen bredere leveranse av 4,4-literens 750 Nm, betyr at 0-100 går på 3,8 sekunder istedet for 3,9. Kanskje viktigere i praksis, er at Competition leveres standard med en del greier som du enten ikke får, eller må betale ekstra for i standard-utgaven.

Eksempelvis sports-eksos, som lar deg nyte motorens arbeid til det fulle. Eller en finurlig løsning med 21-tommers hjul foran og 22 bak. Competition har dessuten detaljer som nyrer, speilhus, eksos-stusser og modellbetegnelser i sort. Innvendig har du karbondetaljer og eget utseende på de belyste logoene i tersklene. For ikke å snakke om eksklusivt taktrekk i alcantara. Setene du ser på bildene med beige innlegg i midten og alcantara i deler av sidestøttene, er også spesifikke for Competition.

Felles for alle, er imidlertid de store tingene. De som gjør en M-bil til en M-bil.

Her snakker vi stummere motorfester for bedre respons og tilbakemelding fra motoren, i tillegg til alt som er gjort med selve motoren såklart. Som for eksempel den spesielle designen av grenrørene for å levere jevnere trykk til de to turboene.

Banekjøring skal selvfølgelig ikke være noe problem, selv om det kanskje ikke er det første som slår deg ved tanken på store SUVer som dette. For å besørge tilstrekkelig smøring ved høye G-krefter sideveis, har motoren en ekstra og mindre sump foran, hvor olje lettere kan suges opp under slike forhold. Den datastyrte oljepumpa (jada, det var det var det vi skrev), forstår hvor den skal hente olje fra til enhver tid.

Automatkassen er den vanlige med 8-trinnen som både M5 og nye X3 og X4 M (les fra vår første test her) har. Selvfølgelig optimalisert for modellen og med betydelig variasjon i måten den girer på avhengig av hvordan du selv stiller den inn.

Firehjulsdriftsystemet følger samme prinsipp, og fordeler generelt mye krefter bakover for å sikre den typiske kjørefølelsen BMW er kjent for. Velger du 4WD Sport sikres enda mer krefter bakover – før de fordeles mellom hver side av Active M-differensialen.

Antisladdsystemet fungerer på flere ulike nivåer, og hvis du vil at det ikke skal fungere i det hele tatt, går det også bra. I så tilfelle mener BMW at X5 M og X6 M skal være brukbart enkle å kontrollere sidelengs. Dette er jo typiske driftingbiler. Eller ikke. Men mulig er det altså uansett, og bare å skrive noe sånt i en pressemelding for en SUV, er ganske kult.

Som vanlig med biler fra M, er det startet på noenlunde basisnivå. Karosseriene på bilene er ytterligere avstivet, og hjulopphengets festepunkter forsterket. Dermed kan dempere og fjærer stilles inn til å gjøre jobbene sine enda mer presist.

Endret geometri for de doble triangellenkene foran gir mer camber, som gjør at bilen styrer kvikkere inn i svingene. Bak har fem-link-systemet fått egne komponenter, hvor hovedfokuset har vært å kontrollere de voldsomme kreftene fra motoren i lengderetning. Altså at hjulopphenget oppfører seg på typisk BMW-vis – selv om mer krefter enn normalt passerer gjennom det på tur til asfalten.

Demperne er såklart adaptive, og bilene utstyrt med aktive stab stag. Styringen på sin side, gir variabel motstand i rattet, for å oppleves lik uansett hastighet eller kjørestil. I tillegg er den mindre direkte i høyere hastigheter for å gi mer retningsstabilitet og mer i lavere, for å gi raskere rattrespons på svingete sideveier.

De nesten 40 cm store bremseskivene burde stoppe herligheten på tilfredsstillende måte, men det ser ikke ut til at BMW tilbyr disse to bilene med karbonkeramiske skiver. Derimot er pedalfølelsen justerbar.

På innsiden kjenner du M’ene lett igjen på de to røde knappene i rattet, hvor du kan legge inn favoritt(kjøre)programmene for umiddelbar tilgang, og den egne girvelgeren hvor automatens respons enkelt justeres med en vippebryter på spaken.

Ellers er selvfølgelig materialene og valgmulighetene eksklusive og store – dette er jo mest et flott X5 og X6-miljø, bare enda mer sportslig og eksklusivt. Alt tenkelig utstyr er såklart tilgjengelig.

Det blir ikke spesielt rimelig å kjøpe seg M-utgave av X5 eller X6, de ligger solid over eksempelvis M5 (fra ca 1,62 mill) i pris:

  • BMW X5 M Fra kr. 2.119.500
  • BMW X5 M Competition Fra kr. 2.253.500
  • BMW X6 M Fra kr. 2.121.300
  • BMW X6 M Competition Fra kr. 2.255.300

De to bilene skal vises for publikum første gang under bilutstillingen i Los Angeles i november, og i april neste år er det lansering i Norge.