Ford har lagt inn neste gir i elektrifiserings-løpet, og er på gang med nye Kuga i ladbar utgave. Nå er norske priser klare.
Av David K Andersen
Tredje generasjon Kuga bygger videre på det solide grunnlaget de to foregående generasjonene har lagt. Krysningen mellom Fords anerkjente kjøreegenskaper og SUV, har vært suksessrik. Med helt ny bil, som også kommer i ladbar utgave, er det duket for mer suksess.
Som du ser, deler nye Kuga designspråk med lillebror Puma. Det betyr mykere linjer med flere svinger, og mer sportslig og aerodynamisk stil over utseendet.
Jeg kommer nettopp fra en nærmere kikk på bilen under Frankfurt-utstillingen, og her er det mye å like. Støttet av fine fargevalg, faller Fords nye designspråk for SUVer i smak. Forandringen mot utgående Kuga er enorm, og som alltid, liker vi at bilmerkene tør å gjøre betydelige forandringer i design fra generasjon til generasjon.
På innsiden er dette en romslig og forseggjort bil, den har blant annet høy kvalitetsfølelse i panelene og nokså eksklusivt design i dashbordet.
Digital instrumentering med høyoppløselig 12,3-tommers skjerm, føles helt riktig og veldig moderne.
Samarbeidet med B&O fortsetter, som lover god lyd fra 575 Watt, 10 høyttalere og sub.
Som vi har skrevet mye om i det siste, fordi trenden er i ferd med å nå de fleste nye bilmodeller, er Kuga hele tiden på nett. Det betyr ikke bare Wifi i bilen med mulighet for opp til 10 tilkoblede enheter, du får også en app hvor du kan se hvor bilen er parkert, låse opp og igjen, fjernstarte og mye mer.
Plassforholdene virker lovende, akselavstanden øker med 2 cm, mens lengden med nesten 9. Videre er økt bredde en stor fordel de i baksetet.
Det kan forresten skyves forover og bakover, sånn at du kan velge å prioritere folk eller bagasje etter behov. Bagasjerommet tar opp til 510 liter.
Den ladbare hybrid-drivlinjen består av en 2,5-liters sugemotor i kombinasjon med elektrisitet. Det gir den forhjulsdrevne SUVen 225 hestekrefter i systemeffekt.
Sammen med en helt ny plattform (C2) som gir opp til 90 kg vektreduksjon, og batterikapasitet på 14,4 kWt, er rekkevidden i WLTP-tall 56 km i blandet kjøring, og 68 i byen.
To kjøremodusvelgere er tilgjengelig, den ene dreier seg som underlag, kjørestil og den slags. Der kan du velge mellom sport, normal, økonomi, glatt underlag, sand eller dyp snø.
Den andre handler om hvordan hybridsystemet skal fungere, og har så smarte navn på modusene at du slipper å lure på hva de betyrr: EV Now, EV later, EV Auto og EC Charge.
Kuga kommer også som bensin- og dieselbil – da med mulighet for firehjulsdrift. Senere også som fullhybrid.
Prisene for plug-in-varianten vi snakker om her, starter på fine 415 500 kroner. Det gir en fint utstyrt Titanium. ST-Line til 455 500, gir B&O-lyd, digitale instrumenter, LED hovedlys med mer, mens Vignale til 488 500 tilfører ting som skinn, head-up, automatiske LED-lys og en del til.
Bilen er på plass i Norge tidlig på nyåret.
PS: Du kan se levende bilder av Kugaen og de andre Ford-nyhetene med mine kommentarer om du finner Bil og Motorbloggen på Instagram og velger «Frankfurt del 5» på lagrede storyer øverst på forsiden.