Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Skoda Kamiq

Prøvekjøring: Skoda Kamiq

Komfortabel, lettkjørt, og med god plass og smarte løsninger: Kamiq er typisk Skoda – bare i nytt format.

Tekst og foto: David K Andersen

Tro ikke at fremveksten av nye SUV-typer og crossover-segmenter er forbi. Denne høsten kommer det nemlig nyheter som igjen får oss til å gruble over hvilken bås som skal brukes.

Vi snakker om Kia XCeed og Skoda Kamiq. Ikke spesielt like hverandre i størrelse og design-retning, men begge er ganske nært knyttet til sine Golf-klasse-søsken, nærmere enn vanlige crossovere og SUVer. Samtidig er karosseriene nesten helt egne.

Det gir oss en slags blanding av det vi vanligvis kaller SUV eller crossover, som for eksempel Nissan Qashqai eller Volkswagen T-Roc, og de tradisjonelle «allroad»-bilene, som er heist, og har detaljer og skjermbreddere i sort plast, men som ellers har samme karosseri som personbilutgavene de er basert på.

HER ER FØRSTEINNTRYKKENE FRA KIA XCEED!

For Skodas del, dreier dette seg derfor om en crossover med nære bånd til den nye kompaktbilen Scala, men som ikke bare er høyere, men også har eget karosseri. Kamiq er også noe kortere.

Nå er ikke prisene for nye klare foreløpig, men fordelen er selvfølgelig at du får bortimot SUV, uten at det koster særlig mye mer enn en vanlig kompaktbil.

Ulempen, er at firehjulsdrift ikke er tilgjengelig. Det har nok noe å gjøre med at den slags er lite aktuelt for de store massene denne bilen skal tiltale nedover i Europa.

Kamiq plasserer seg under Karoq i størrelse, og er basert på Volkswagen-gruppens MQB A0-plattform. Sammenlignet med Scala, har den 39 mm mer bakkeklaring, hvorav 10 kommer fra større hjul.

Du kan også få den i sportslig utgave utstyrt med «Sport Chassis Control», som gir adaptive dempere med to innstillinger. Den utgaven er 10 mm lavere enn de andre.

Karosseriet er til 80 prosent utført i høyfast eller herdet stål, og skal være uvanlig stivt, slik at sikkerhet og kjøreegenskaper på høyt nivå oppnås. Hjulopphenget er helt standard, med fjærben foran og torsjonsaksling bak.

Under panseret dreier det seg først og fremst om den kjente 1-liters tresylindrede turbo-motoren på 115 hestekrefter vi kjenner fra en rekke andre modeller. Den kan kobles til manuell girkasse eller 7-trinns DSG dobbeltclutch-automat.

Også 1,5-liters fireren på 150 hester vil være tilgjengelig, men den har vi ikke kjørt i denne omgang. 1,6-liters diesel på 115 hester finnes, men kommer sannsynligvis ikke til Norge. Ladbar hybrid er etter hva vi vet ikke i planene for denne bilen.

Sikkerheten er ivaretatt med 9 airbagger, et system som lukker alle vinduer og strammer sikkerhetsbeltene dersom bilen tror den skal kollidere, og autobrems etter kollisjon.

Selvfølgelig har den også autobrems før kollisjon, filholder og filskift-assistent, adaptiv cruise og så videre. LED-lys er standard på alle versjoner.

På vanlig Skoda-vis, finner vi en rekke «Simply Clever»-detaljer. Det er snakk om små smarte løsninger som er tenkt å gjøre hverdagen enklere. Blant annet omformes lokket til spylevæsketanken seg til en trakt når du åpner den. Og i tanklokket har du isskrape med millimetermål sånn at den også kan brukes til å måle mønsterdybden i dekkene med.

Som på Ford Focus har du dørkantbeskyttere som spretter ut nå dørene åpnes, og i bagasjerommet er det kroker til å henge handleposene på, og en oppladbar lommelykt du kan ta ut. Paraply er integrert i førerdøren, og i dørlommene har den små søppelbøtter. Skal su frakte lange gjenstander, kan passasjersetet foran felles.

Designen er forholdsvis konservativ, slik den pleier hos Skoda. Kamiq har heller ikke spesiell coupé-form (som Kia XCeed), så det praktiske er tydelig vektlagt på alle plan.

Det er imidlertid noen spennende detaljer som piffer opp. For eksempel frontlyktene i to etasjer med en stilig smal øvre linje av LED-innsatser. Vi liker videre formen i framkant av panseret, som gjør bilen mer muskuløs i framtoningen. Også krystall-designen i siden av baklyktene, tilfører stil.

For å komme inn, trenger du hverken å stige ned eller opp – bare skli rett inn. Det er en av fordelene med denne biltypen. Du kan dessuten sitte høyt om du vil, sånn at oversikten blir god. Heldigvis, er det også mulig å senke setet og sitte lavere i bilen – det er tross alt bedre både med tanke på kjørefølelse og bruk av blikket langt forover i trafikken.

Vi testet Kamiq med komfortable delskinn-seter og sports-stolene. Begge byr på fin romslighet i kombinasjon med tilstrekkelig sidestøtte – her er komforten god.

Når du er på plass i førersetet, kan du dessuten nyte godt av både fin design og mye teknologi. Vi liker utseendet på dashbordet, som er veldig likt det du finner i Scala – dette har mer personlighet og stil enn i andre Skoda-modeller.

Informasjonssystemene er av nyeste generasjon fra Volkswagen-gruppen, Kamiq er en av de første bilene med disse.

Instrumenteringen er derfor digital (ekstrautstyr – Virtual Cockpit på 10,25 tommer), og du kan velge mellom en rekke oppsett og utforminger, inkludert kartvisning. På sports-modellen, har du i tillegg egne skjermvalg, blant annet med stor sentermontert turteller.

Infotainmentsystemet har tindrende klar bred-skjerm på 9,2 tommer. Den virker påkostet, og er enkel å bruke med hovedmeny bestående av apper som på en telefon. Apple Carplay er tilgjengelig, og Android Auto skal komme.

Det hele skal dessuten kunne kontrolleres med smart stemmestyring, som hos Skoda heter «Okay, Laura», og aktiveres ved å si det. Foreløpig må du snakke engelsk, men systemet skal være smart og lystre en rekke kommandoer uten unødig ordbruk.

Kamiq er for øvrig online hele tiden og kan oppdatere kartverk og lignende løpende, samtidig som du skal kunne laste ned apper. Vi kommer tilbake til dette ved senere test hjemme i Norge.

Kvalitetsfølelsen i interiøret, er et av plusspunktene med Kamiq. Den har faktisk myke og påkostede materialer i øvre del av dashbordet, og fremstår totalt sett innvendig, som finere og mer påkostet enn for eksempel Volkswagen T-Roc.

Med alle Simply Clever-detaljene, kommer den dermed riktig så godt ut hva interiør gjelder.

Som den også gjør om baksetet er viktig for deg. Der er det nemlig et hav av plass for både ben og hode, og sittekomforten er god. Bredden i en slik kompaktbil er imidlertid ikke den samme som på større biler, så tre i bredden blir ikke like bra.

Bagasjerommet tar 400 liter, som er 67 mindre enn på Scala, men fortsatt noe større enn på typiske kompaktbiler.

Kjørefølelsen bærer hovedsakelig preg av komfort og lettkjørthet. Fjæringen jobber omtrent slik vi er vant til hos tyske biler – den er forholdsvis stiv, men demper samtidig ujevnhetene fint vekk.

Støynivået oppleves under disse første to prøvekjøringsdagene som imponerende lavt, selv i høyere hastigheter. Om det står seg over på grov norsk asfalt er noe annet, men det lover godt.

Forskjellen mellom Normal og Sport på bilene med adaptive dempere, er tydelig. Kamiq er betydelig mykere og snillere i fjæringen, og lettere på rattet, i Normal.

Sports-moduset gjør den ikke særlig sportslig å kjøre, men definitivt strammere og mer presis i svingene, og rappere på gassrespons. På motorveien oppleves dessuten bilen som betydelig mer retningsstabil og avslappende i Sport-modus. Vi synes tilvalget med justerbart chassis virkelig har en funksjon i Kamiq – kan anbefales.

115-hesteren fungerer finfint både med manuell og automat, den har bredt effekt- og momentregister, sånn at du har krefter tilgjengelig hele tiden.

Spesielt imponerende, er hvordan den lille treeren er dempet og fratatt vibrasjoner – du tenker svært sjelden over motortypen.

Akselerasjonen, er imidlertid mer tilstrekkelig enn imponerende. På svingete fjellveier, med lettere frisk kjøring, kunne man gjerne tenkt seg 1,5-literen. Det samme gjelder ved kjappe forbikjøringer.

Utenom det, holder imidlertid 115-hesteren i massevis, så når det antas at flest nordmenn kommer til å velge den, er ikke det noe dårlig valg. Særlig siden vårt førsteinntrykk er at Kamiq ikke er spesielt satt opp for å levere store mengder kjøreglede langs svingete veier uansett.

Kamiqen kan ved første titt virke litt, hva skal vi si, standard – uten de helt spesielle fordelene (eller ulempene). Det er både sant og ikke sant, for her har du faktisk en del ting som skiller seg fra mengden.

Først og fremst dreier det seg om et glimrende baksete, siste skrik av informasjonsteknologi, høy komfort og mange smarte løsninger.

Dette er en lettkjørt bil med alt du trenger, inkludert typiske SUV-fordeler som enkelt innsteg, fin bakkeklaring og kjørestilling som gir oversikt.

Når prisen ikke er klar, kan vi heller ikke uten videre anbefale bilen eller ikke, men i tillegg til at Skoda normalt prises relativt gunstig, ventes påslaget mot en tilsvarende lav personbil å bli så beskjedent, at du som liker denne biltypen lett vil akseptere det.

Data:

Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG
Pris fra Ikke klar
Pris testbil Ikke klar
Motortype R3 bensin turbo
Motorvolum ccm 999
HK o/min 115 5 000 – 5 500
Nm o/min 200 2 000 – 3 500
Sek. 0-100 km/t 10,0
Topphastighet km/t 193
Forbruk blandet l/mil 0,55 – 0,68
Utslipp CO2 g/km 125 – 154
Egenvekt kg 1 251
Tilhengervekt kg 1 200
Bagasjerom liter 400 – 1 395
Lengde mm 4 241
Bredde mm 1 793
Høyde mm 1 553
Akselavstand mm 2 651