Når Mercedes setter sitt så langt største plug-in hybrid-batteri i sine to minste modeller, betyr det lang rekkevidde.
Da vi for et drøyt år siden deltok på presselanseringen av nye A-klasse, ble det snakket om ladbare utgaver – etterhvert, skulle de komme.
Nå er tiden inne, bilene er klare, og blir lansert i Norge på slutten av året, med ordrebøkene åpne fra september av.
Grunnlaget, er 1,33-liters motoren med turbo, som til vanlig for eksempel leverer 163 hestekrefter i A200. I A250 e og B250 e har den 160, og gifter seg med en elmotor på 75 kW. Vipps har vi systemeffekt på 218 hestekrefter.
For ikke å snakke om 450 Nm. Sammen med 8-trinns automatkasse (dobbelt-clutch), gir det svært frisk akselerasjon – 0-100 km/t går unna på 6,6 sekunder.
For den som har tenkt seg til steder med fri fart, er bilene kapable til topphastighet på 235 km/t, men kanskje viktigere, kan de kjøre på bare strøm opp til 140.
Det væskekjølte batteriet tilfører 150 kg på vektskåla, og er det største så langt montert i en ladbar Mercedes. Det er helt tydelig at utviklingen går fremover, og mer energi nå kan lagres på mindre plass.
Her er det nemlig plass til 15,6 kWt, som betyr rekkevidde i henhold til den vanligvis realistiske WLTP-standarden å måle etter, på inn til 69 km (A250 e sedan). Vil du sammenligne med noen av dagens alternativer, som gjerne er oppgitt med NEDC, er tallet 77 km.
Med hurtiglading, tar det 25 minutter å lade fra 10 til 80 prosent, mens det fra ladeboks på 7,4 kW, tar 1 time og 45 minutter å lade fra 10 til 100 prosent.
Det er altså ingen tvil om at disse nye ladbare hybridene med andre-generasjons systemer, er betydelig forbedret og vil være betraktelig enklere å oppnå ren el-drift med i hverdagen.
En spesiell løsning for eksosanlegget, der stussen og utslippet er montert midt under bilen istedet for bak, skal sørge for å redusere tapt bagasjeplass. Mercedes oppgir imidlertid foreløpig ikke hvor stort (eller lite) bagasjerommet er. Gulvet skal i alle fall være flatt.
Spesielt hyggelig, er forresten tilhengervekten, som er på 1 600 kg. Det er veldig mye på en såpass kompakt bil.
MBUX – den siste generasjonen informasjonssystem – er på plass. Her har det imidlertid tilleggsfunksjoner, hvor du kan følge med på forbruk, energiflyt og masse annet relatert til elektrifiseringen.
I tillegg har bilen et nytt kjøreprogram hvor bensinmotoren kun aktiveres ved kikdown – altså når du trykker gasspedalen helt ned i gulvet. Dette synes vi høres ut som en god idé: Ren elektrisk kjøring hele tiden, unntatt når du skal kjapt forbi og trenger alle kreftene du kan få.
Hvor mye du ønsker å generere når du ruller eller skal bremse ned, kan reguleres via girhendlene bak rattet.
Kupéen kan som på nye BMW 330e, både forvarmes og kjøles ned. Det styrer du via Mercedes me-appen.
MER KOMPAKT MERCEDES? HER ER FØRSTE PRØVEKJØRING AV NYE CLA!
Data:
A 250 e | A 250 e Sedan | B 250 e | |
Systemytelse (kW/hk) | 160/218 | 160/218 | 160/218 |
Systemmoment (Nm) | 450 | 450 | 450 |
Akselerasjon 0-100 km/t (s) | 6,6 | 6,7 | 6,8 |
Toppfart (km/t) | 235 | 240 | 235 |
Blandet forbruk (l/mil) | 0,14-0,15 | 0,14 | 0,14-0,16 |
Blandet CO2-utslipp (g/km) | 33-34 | 32-33 | 32-36 |
Total batterikapasitet (kWh) | 15,6 | 15,6 | 15,6 |
NEDC elektrisk rekkevidde (km) | 74-76 | 75-77 | 70-77 |
WLTP elektrisk rekkevidde (km) | 60-68 | 61-69 | 56-67 |