Det handler ikke bare om utseendet. Det er heller ikke bare en SUV. Komfortabel, og litt sporty. Det er mye som taler for den kompakte SUVen fra Mitsubishi.
Eclipse er ikke hva jeg forbinder med SUV, og forrige generasjon Eclipse fra Mitsubishi var noe helt annet enn hva den nye er. Sportsbil er byttet ut med sporty SUV, trange sportsstoler med komfortable og trangt om plassen er nå blitt romslig.
Spoileren er fortsatt på plass, der den deler bakvinduet. Du blir nok vant til det, men det er uvant og forstyrrende i starten. Designen er dristig og vågal, vellykket foran og rar bak. Sideprofilen litt stutt. Den ligner ikke på noe annet, og det er bra.
Innvendig er det pent. Eclipse har fått et nytt interiør med liggende skjerm plassert ut fra dashbordet, i stedet for integrert i dashbordet. Skjermen er lett å lese, og fin å bruke, men touchpadden mellom setene trenger litt tilvenning. Head-up displayet foran føreren viser viktig informasjon med tydelige data. OmrådeT for displayet er passe stort og fungerer absolutt tilfredsstillende.
Mitsubishi har valgt bra materialer uten å sløse for mye. Hardplast finnes men er ikke overveldende. Informasjon er lett leselig fra gode men ikke prangende skjermer og instrumenter. Deilig med en bil som er så ærlig. En følelse jeg også har når jeg kjører Outlander.
Plassen er god, og da særlig førerplassen. Det er gode innstillingsmuligheter på stolen og rattet. Noen vil nok lenger ned, men dette er en SUV og ingen sportsbil. Noen vil ha rattet i fanget, men kjøp da heller et løst et som du kan leke deg med i sofaen hjemme. Jeg finner uansett en fin og komfortabel sittestilling, og når jeg først har satt meg til rette, er det ikke vanskelig å tilbringe dagen bak rattet.
Baksetet passer godt til tre barn eller to voksne. Litt kort sittepute gjør at man sitter en tanke anstrengt, men plassen er god til beina og ganske god for hodet. Glasstaket testbilen er utstyrt med, sjeler noen centimeter. Baksetene er mulig å justere 20 cm fram og tilbake, noe som gjør beinplassen ekstrem god i bakerste stilling. I tillegg kan man tippe seteryggen bakover. Bagasjerommet rommer alt fra 359 – 1150 liter med bagasje.
Eclipse er 441 cm lang, 181 cm bred og 169 cm høy. Størrelsen ligger i landet rundt Nissan Qashqai og Toyota C-HR. Selv om den er i den mer kompakte klassen, deler den plattform med storebror Outlander.
Du kan få Eclipse med tohjulsdrift der den trekker på framhjulene, eller firehjulsdrift, og det er det sistnevnte testbilen har. Inntil 45 prosent av kreftene kan elektronisk styres til bakhjulene, samtidig som man også har momentfordeling sidelengs. Motoriseringen er en 1,5-liter som yter 163 hk. Girkassen er trinnløs, men har fått 8 kunstige trinn, som kan styres med padler bak rattet.
Motoren er forholdsvis stillegående, om du velger å holde den på lavt turtall. Ved kraftig gasspådrag, klarer ikke de kunstige trinnen og skjule at dette i utgangspunktet er en trinnløs girkasse. Det blir litt ufølsomt og om du ikke girer selv med padlene, kan du oppleve at den går litt godt opp i turtallsregisteret før den velger å legge i neste gir. Det aller beste er å cruise med Eclipse. Da fungerer bil, motor og girkasse best.
Understellet er passe stivt til at man slipper å få følelsen av at man sitter i en båt. Stivheten er likevel ikke så drastisk at det blir ukomfortabelt. Fjæringen svelger ujevnheter godt, og det hele oppleves komfortabelt. Styringen opplever jeg som presis og god, med passe motstand når jeg trår på i kjappe svingkombinasjoner. En runde med de forskjellige kjøremodusene Sport, Auto og Winter viser at forskjellene er små, og egentlig kan man holde seg i Auto. Type bil setter selvfølgelig begrensninger, men jeg opplever absolutt underholdning bak rattet.
Mitsubishi Eclipse Cross er godt utstyrt, og testbilen er Instyle+, som betyr det aller meste og dermed kommer kun frakt og vinterhjul i tillegg på prisen. 456 000 kroner kan for noen virke stivt med tanke på størrelsen, men husk at du da har firehjulsdrift og automatkasse i tillegg til en masse utstyr inkludert i prisen.
Du får nemlig det meste av utstyr om du går for den dyreste versjonen, og slipper å bruke noe særlig mer på forskjellige utstyrspakker eller fordyrende ekstra utstyr. For å nevne noe er skinnseter, 360 graders ryggekamera, Fjernlysassistent, forskjellige førerassistenter, speiling av mobiltelefon, Head-up display og dobbelt soltakt inkludert i prisen på Instyle+ utgaven.
Komfortabel, særegent design og trivelig interiør blir konklusjonen etter en uke med Eclipse. Det er også positivt at du får en godt utstyrt bil om du velger toppmodellen. På den negative siden kan det nevnes at padden i midten er ufølsom og vanskelig for undertegnede å bruke. Man må også vende seg til det rare bakvinduet, men med et godt fungerende ryggekamera, er det egentlig bare et spørsmål om smak. Prisen er kanskje litt høy, og den største konkurrenten heter dessverre eller kanskje heldigvis Mitsubishi Outlander.
Mitsubishi Eclipse Cross | |
Pris fra | 343 900 |
Pris testbil | 456600 |
Motortype | R4 Bensin |
Gir | CVT |
Motorvolum ccm | 1499 |
HK v/omdr. | 163 / 5500 |
Nm v/omdr. | 250 / 1800 – 4500 |
Sek. 0-100 km/t | 9,8 |
Topphastighet km/t | 200 |
Forbruk blandet l/mil | 0,7 |
Utslipp CO2 g/km | 159 |
Egenvekt kg | 1573 |
Tilhengervekt kg | 1600 |
Bagasjerom liter | 359 – 1153 |
Lengde cm | 440,5 |
Bredde cm | 180,5 |
Høyde cm | 168,5 |
Akselavstand cm | 267 |