Audi fortsetter med sterke diesel-motorer i sportsutgavene sine. Nå er det Audi Q8 som trimmes, og da ved hjelp av en 8-sylindret diesel.
Audi SQ8 TDI har en 4,0-liters V8 på 435 hk og 900 nm tilgjengelig mellom 1250 og 3250 o/min. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t og på vei opp dit, bruker den 4,8 sekunder på de første 100 km/t. Motoren er koblet til en 8-trinns Tiptronic-girkasse og kraften når bakken via permanent quattro firehjulsdriftsystem.
– Helt siden vi lanserte Audi Q8 i juni i fjor, har responsen vært enorm. Audi Q8 er en bil du legger merke til på veien. Det er en perfekt kombinasjon av innovativ og unik design, sportslighet og praktisk fremkommelighet. Med Audi SQ8 blir alle disse punktene forsterket ytterligere, samtidig som det viser at dieselmotoren i samarbeid med et mildhybridsystem gir imponerende ytelser og lavt forbruk. SUV-er står høyt i kurs i vårt marked, og dette er bilen for de som vil ha noe unikt, sier Elin Sinervo, Direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.
En elektrisk kompressor (EPC) supplerer de to turboladerne ved begynnende gasspådrag og ved lave turtall. Resultatet er at V8 TDI har alle kreftene tilgjengelig med en gang. EPC-kompressoren drives av et 48 volt elektrisk anlegg, som også er kjernen i mildhybridsystemet (MHEV).
En beltedrevet generator regenerer elektrisk energi ved gasslipp og oppbremsinger, og lagrer energien i et litium-ion-batteri. For kundene innebærer MHEV-teknologien at forbruket reduseres med opptil 0,5 liter per 100 km.
For best mulig sportslig dynamikk, har Audi gjort en del med understellet på SQ8, og «Audi drive select» og luftunderstell med høydejustering er standard. Muligheter for heving av understellet med 90 mm, gjør hytteveien fremkommelig uansett hvordan den ser ut. På laveste nivå er det landeveier med mange svinger som lokker.
For å forbedre de sportslige egenskapene, er det muligheter å velge tre tilvalg. En sportsdifferensial fordeler dreiemomentet aktivt mellom bakhjulene, og gir dermed bedre grep.
Et annet tilvalg er firehjulsstyringen der bakhjulene styrer motsatt vei i lave hastigheter, mens de styrer samme vei i høyere hastigheter, og dermed får du bedre kjøreegenskaper, økt håndterbarhet og stabilitet.
Det siste tilvalget for de som elsker å kjøre bil er elektromekaniske aktive kregningsstabilisatorer. Stabilisatorstagene både foran og bak er todelte, med en kompakt elektromotor imellom. Når du kjører rett frem, er de to delene så godt som frikoplet fra hverandre. Det gir vesentlig mindre vibrasjoner som forplanter seg oppover i bilen på dårlig vei. Ved sportslig svingkjøring, derimot, dreier elektromotorene stabilisatorstagene mot bilens bevegelser, noe som gir SQ8 TDI mer kontante kjøreegenskaper, og vesentlig redusert krengning.
Designet utvendig og innvendig får S-spesifikk trim. Luftinntakene har skarpe konturer, og eksosanlegget er i sportstrim. Stolene har S-dekor og instrumentene er sportslig røde. To store touchskjermer med haptisk og akustisk tilbakemelding utgjør hovedkontrollflatene i MMI-systemet, men også naturlig stemmestyring er tilgjengelig.
Audi SQ8 TDI blir klar hos forhandlere på sensommeren.