AutoIndex spør hvert år norske eiere hvor fornøyd de er med bilene sine. For åttende gang på rad topper Lexus.
Som del av en skandinavisk undersøkelse, har norske bileiere blitt spurt om flere sider ved bilen og eieropplevelsen. Selve bilen, med kjøreopplevelse, brukervennlighet og slike ting, teller 40 prosent for resultatene. Forhandleren og erfaringene i forbindelse med kjøpet teller 20, det samme gjør service og kostnader fra verkstedet. Den siste andelen går på lojaliteten til merket.
Med over 200 spørsmål i undersøkelsen, er den omfattende, og resultatene følgelig spennende å se.
Superviktig å få med i sammenhengen, er at dette ikke er en feilstatistikk eller noen annen form for samling av konkrete data, men altså en måling av hvor fornøyde eierne er totalt sett med sin bil og alt rundt den. Over 11 000 har blitt spurt.
Ikke uventet er Lexus igjen suverent på topp, noe leder for merket i Norge, Knut-Erik Jahnsen kan være stolt av: – Dette er blitt en årlig festdag for oss. Vi gir alt for å gi kundene våre en helt unik opplevelse. Det gjelder fra de første gang besøker en forhandler, til de sitter i den nye bilen sin og når de skal ha service eller oppfølging. Da er det herlig at kundene år etter år belønner oss med med tilbakemeldinger om at vi lykkes aller best i bransjen.
Hva gjelder de andre merkene er heller ikke der endringene betydelige mot tidligere år. Når man ser rangeringen kan det være lurt å huske på entusiasmen rundt egen bil er inkludert – en faktor som kan løfte merker hvor eierne typiske er opptatt av bil og stolte av eget merke, men jobbe mot merker som er mer konsentrert rundt bilen som rimelig og enkelt transportmiddel og ikke noe mer.
Merk at forskjellen i poeng mellom beste og dårligste i undersøkelsen ikke er enorm. Det betyr at folk generelt er rimelig fornøyd. Snittet målt i poeng er 852.
Ved siden av imponerende resultat på nytt for Volvo, fyller premium-merkene og de fire japanske folkemerkene Subaru, Toyota, Mazda og Honda topp 10. Eneste tyske folkebil blant dem, er Opel, som hopper opp fra 13. plass i fjor. At nederste del også innehar japanske storselgende merker, overrasker som vanlig.
Tesla har ikke vært på markedet lenge nok til å kunne delta i undersøkelsen, men ifølge VG, topper merket klagestatistikken hos Forbrukerrådet. I fjor var det 86 Tesla-saker inne til megling, mens Nissan, som solgte 4 000 biler mer enn Tesla, hadde 28.
Her er listen
Plassering 2019 | Merke | Poeng | Plassering 2018 |
1 | Lexus | 919 | 1 |
2 | Volvo | 899 | 2 |
3 | BMW | 885 | 3 |
4 | Subaru | 881 | 6 |
5 | Toyota | 877 | 4 |
6 | Mercedes | 871 | 7 |
7 | Audi | 871 | 5 |
8 | Mazda | 862 | 10 |
9 | Honda | 853 | 9 |
10 | Opel | 851 | 13 |
11 | Skoda | 849 | 8 |
12 | Kia | 846 | 11 |
13 | Citroën | 840 | 14 |
14 | Volkswagen | 840 | 16 |
15 | Peugeot | 835 | 12 |
16 | Ford | 834 | 15 |
17 | Suzuki | 832 | 17 |
18 | Mitsubishi | 829 | 19 |
19 | Renault | 827 | 20 |
20 | Hyundai | 824 | 18 |
21 | Nissan | 815 | 21 |
22 | Fiat | 805 | 22 |