Ferraris nye toppmodell SF90 Stradale har 1 000 hestekrefter, og er merkets første plug-in hybrid.

Du kan ta det rolig. For selv om bare én av bilens fire motorer går på bensin, og den kan kjøres på bare strøm om du vil, dreier dette seg 100 prosent om at det skal gå fort.

Veldig fort. 0-100 km/t på 2,5 sekunder, for å være presis. Eller 200 på 6,7. Toppfarten derimot, sier Ferrari de ikke har prioritert i nye SF90. Så den går bare i 340 km/t.

Stammen i det hele er V8eren vi kjenner fra nye 488. Den er videreutviklet, og gir alene – ved hjelp av et par turboer – 780 hester og 800 Nm. I tillegg kommer tre elektriske motorer. En på hvert forhjul, på 85 kW pr stykk, pluss en bak på transmisjonen med 150. Det blir systemeffekt på 1 000 hestekrefter.

Firehjulsdriften er på plass med hybridsystemene, men selv om bilen er ladbar, bør du ikke forvente en rekkevidde-vinner her. Batteri på 7,9 kWt betyr 2,5 mil rekkevidde på strøm.

Da er det faktisk nesten viktigere at den nye 8-trinns dobbeltclutch automatkassen er lettere enn den gamle med 7 trinn. Årsaken er at hybridsystemet gjør revers overflødig. Den girer forresten 100 millisekunder raskere også. Ikke at noen i sin villeste fantasi ville ønsket en raskere girkasse enn den forrige. Men når Ferrari kommer med ny toppmodell skal selvfølgelig alle rekorder slås.

Plattformen bilen sitter på er ny, og den første serieproduserte fra Ferrari med to ulike lettvektsmaterialer i samme enhet (aluminium og karbonfiber). Den sørger for 40 prosent mer stivhet i karosseriet, og ikke minst egenvekt for bilen på 1 570 kg. Det er 15 kg mindre enn på LaFerrari, og resulterer i at SF90 har det beste vekt/effekt-forholdet i en gate-Ferrari noen gang. Serieprodusert eller ikke.

Som vanlig er Ferrari ekstremt langt framme på teknologi og elektronikk som gjør bilen raskere og mer kjørbar. eSSC (electronic slide slip control) er et avansert kraftfordelings-system som evner å fordele både bensinhester og elektriske til hvert enkelt hjul etter behov. Den har også evne til aktivt å fordele kreftene på samme aksling for bedring av egenskaper i sving – også foran mellom de to elmotorene der.

Ferrari sier systemene både gjør bilen raskere rundt banen og enklere å kjøre. Sammen med integreringen av bensin- og elmotorer med transmisjon og det hele, og forventet høy kjørbarhet og mye «feeling» i gasspedal, bremser osv, forstår vi at det ikke er enkel teknologi de her kommer til bordet med.

SF90, hvor navnet minner om at det er 90 år siden Scuderia Ferrari ble grunnlagt, kommer i to utgaver. Standard og Asetto Fiorano. Sistnevnte er som utstyrspakken antyder spesielt optimert for banekjøring. Litt mer spoiler, litt lettere (30 kg) og med noe mer downforce. Den får også Michelin Cup 2-dekk i motsetning til standardversjonens Pirelli P Zero.

Appropos marktrykk, mener Ferrari de her setter en ny standard. I 250 km/t presses SF90 ned i bakken med 390 kg ekstra. Det er 30 mer enn på LaFerrari.

Innvendig er også alt nytt. Den har keyless, med nøkkel formet som Ferrari-logoen, og dørene åpnes med knapper fra innsiden.

Instrumenteringen består av en buet digital skjerm på 16 tommer. Den innehar all informasjon, og styres vi rattknapper. Bare et fåtall knapper – berøringsfølsomme – er nødvendig i tillegg.

Leveransene starter i begynnelsen 2020, og i motsetning til La Ferrari, er det her ikke satt noen begrensning. Skulle du imidlertid ikke være blant de 2 000 kundene som nå har fått se bilen, og mest sannsynlig kjøper den, må du vente en stund før din ny ladbare hybrid ankommer.

Venting på elektrifiserte biler er vi imidlertid vant til i Norge, så det går sikkert bra. Prisen er ikke offentliggjort foreløpig, men skal etter hva vi forstår ligge under La Ferrari men over 812 Superfast. Det er altså snakk om 5 til 8 millioner kroner før norske avgifter.

Vi venter i spenning på om denne blir like populær i Norge som ladbare hybrider ellers.