Med nesten 14 millioner solgte så langt, sikter Opel høyt med sjette generasjon Corsa. Den vil dessuten gi comeback for modellen i Norge med helelektrisk utgave. Nå har vi kjørt nyheten for første gang.
Av: David K Andersen
En prototype. Som du ser, er den fortsatt kamuflert – de offisielle bildene slippes ikke på en stund ennå. Denne gangen er vi med andre ord enda tidligere ute enn vanlig med første prøvekjøring.
Utviklingsarbeidet nærmer seg imidlertid slutten, så disse bilene er ifølge Opel mer enn 80% ferdige hva gjelder chassis, drivlinje og integrasjon av det kjøretekniske.
Produsert som såkalte engineering prototypes i januar i år, har testbilene gjennomgått omfattende testing i ulike verdensdeler og blitt sjekket med en rekke ulike oppsett for styring, dempere, fjærer, programmering av drivlinje og så videre.
Hva Corsa er, trenger vi kanskje ikke gå så mye inn på. Småbilen lansert i 1982 har vært ekstremt suksessrik for Opel, som til nå har produsert den i hele 13,6 millioner eksemplarer.
Denne sjette generasjonen er spesiell på flere måter. Opel var godt i gang med utvikling av en ny Corsa da de ble kjøpt av PSA, men måtte starte på nytt. Du kan ikke som bilkonsern i dag lansere nye modeller i samme segment uten at plattformteknologi deles.
Dermed har de hatt betydelig kortere tid enn normalt, men har samtidig fått en base å jobbe med fra PSA. Den heter CMP, og er den nye arkitekturen for små- og kompaktbiler – designet fra grunnen av for fritt valg av drivlinje.
Det betyr som vi har skrevet om før, at Corsa, i likhet med neste Peugeot 208 og flere andre, kan leveres med bensin, diesel eller som ren elbil. Sistnevnte gjør at Corsa vil få et skikkelig comeback i Norge. Her er jo ikke lenger småbiler det store, men som elektrisk, vil den selvfølgelig bli svært populær.
Første bil på CMP-plattformen har vi faktisk allerede kjørt. Det er DS3 Crossback, som vi har testet både i fossil- og elutgave. Les mer om den her.
Til tross for felles plattform, er imidlertid nye Corsa en helt annen type bil med vesentlig forskjellige egenskaper enn den franske luksusbilen.
Det er nemlig den andre store nyheten med Corsa: Den går fra å være en litt høy og smal småbil med flerbruksbil-aktig form på karosseriet til å bli lavere, bredere og svært mye sportsligere.
Takket være smartere plassutnyttelse, lenger akselavstand og en del andre tiltak, blir det likevel mer plass innvendig enn i utgående versjon. Bagasjerommet øker eksempelvis fra 285 til 309 liter.
Design, kvalitetsfølelse, funksjonalitet og den type ting må vente til lanseringen til høsten, foreløpig kan vi bare snakke om kjøreopplevelsen.
Den skjer det imidlertid mye med.
Lav vekt er alltid essensielt for komfort og kjøreegenskaper, og med strenge utslippskrav de kommende årene, var det nødvendig med en slankekur. Hele 108 kg er borte i den nye utgaven, som betyr at innstegsmodellene har så lav egenvekt som 980 kg. Det er bemerkelsesverdig for en klasse der det ikke er lenge siden vi så 1 300-tallet på vektskåla.
Tiltakene inkluderer i tillegg til designmessige forbedringer og mer effektive måter å sammenføye karosserideler på, panser helt i aluminium og motorer i det samme. Også på setene er det hentet vekt – til sammen 10 kg bare der.
Når det kommer til hjuloppheng og styring, har Opel hatt som mål å finne en god balanse mellom sikkerhet, komfort og kjøreglede, samt presis og sikker oppførsel også i fri fart på Autobahn.
Det tar ikke mange meterne med kjøring før vi forstår at ved siden av den lave vekten, som virkelig merkes idet Corsa virker lett og villig i alle situasjoner, er det styringen som setter standarden for resten av bilen.
Som hos flere andre produsenter i det siste, flytter Opel den elektriske servoassistansen fra rattstammen og ned på tannstangen. Det skal gi mer naturlig sammenheng mellom rattbevegelser og faktisk respons.
Når styringen i tillegg er svært direkte, og da mener jeg svært direkte, blir Corsa en helt annen bil enn tidligere. Her kjennes det som om du har hele bilen som ett stykke i selve rattet. Den responderer kontant og oppfører seg som en samlet enhet gjennom svingene. Ikke som før (vi kjørte utgående Corsa parallelt for referanse), der du først styrer, så skjer det noe foran og så skjer det noe bak.
Dempingen på sin side føles kraftig og aldri i nærheten av å nå grensene. Med relativt stive fjærer og hva som oppfattes som middels kraftige stabstag, forsterkes inntrykket av en presis kjøremaskin som intuitivt gjør akkurat det du ber den om – hverken mer eller mindre.
Alt dette er nok også et resultat av et stivere karosseri, som lar hjulopphenget gjøre jobben sin mer presist enn før.
Styringen kjennes forresten perfekt vektet når du kjører rett frem, mens jeg kunne tenkt meg noe mer motstand i rattet når det beveger seg bort fra senter. Det ville gitt mer dynamisk og naturlig følelse. Jeg håper Opel før produksjonsstart vil legge inn det i sport-programmet i kjøreprogramvelgeren, hvor det er mulig å velge mellom normal, eco, sport og manuell (manuell for biler med automat).
Det vellykkede chassiset blir bekreftet idet jeg legger meg på hjul etter Michael Döring, som er sjefingeniør for kjøreegenskapene. Han sitter i en forrige generasjons Corsa GSi med 150 hestekrefter, mens jeg er i protoypen med bare 100-hesters 1,2 turbo og manuelt gir.
Gjennom et parti hårnåler og noen høyhastighets-svinger, klarer ikke Döring å riste meg av. Som ikke overraskende får ham i svært godt humør.
Når det kommer til motorer, er det PSAs velkjente 1,2 turbo bensin vi finner under panseret på disse prototypene. Jeg tester to utgaver, en 100-hester med manuelt gir, og en 130-hester med 8-trinns automat og kjøreprogramvelger.
Begge imponerer stort, antagelig delvis på grunn av lav vekt, og mens lav og mellom-registeret føles nokså likt, har den større utgaven litt mer å gi på topp.
Gassresponsen er fin til liten turbomotor å være, og raffinert gange og litt fin lyd, bedrer inntrykket ytterligere. Vi venter dessuten fine forbrukstall fra disse motorene.
Minst like interessant på drivlinjesiden er de to nye girkassene. Den manuelle med 6 gir har forholdsvis korte slag for å komme fra PSA, men kunne kanskje vært enda litt mer distinkt og mekanisk i følelsen. På plussiden er den imidlertid rask og særdeles lettsjaltet. Sammen med clutchpedal med fin vekting og følelse, er selv den manuelle utgaven veldig lettkjørt.
8-trinns automaten, er det bare gode ting å si om. Girskiftene skjer lynraskt og presist, samtidig som de gjennomføres uten noen form for rykking i bilen. De skjer dessuten akkurat når du ønsker, enten du kjører i normal- eller sportmodus. I sistnevnte, er kassen merkbart mer på, og velger lavere gir på alle de rette tidspunktene gjennom aktiv svingkjøring.
Også i manuelt modus, der du selv girer med hendlene bak rattet, er responsen både ved ned- og oppgiringer umiddelbar og tilfredsstillende.
Her er virkelig framskrittet stort for Opel.
I mer vanlig kjøring, og på generelt grunnlag, er nye Corsa først og fremst ekstremt lettkjørt. Du føler alltid kontroll, har god oversikt, og rask, lett og naturlig respons i alle kontrollorganer. Ekstremt god sving, som reduserer vendesirkelen med hele 1,5 meter mot utgående versjon, skader naturligvis heller ikke.
Vesentlig lavere sittestilling og rikelig justeringsmuligheter for rattstammen, betyr dessuten at du mye bedre enn før kjenner hvor du har bilen og hva den gjør. Det gjør det enkelt å plassere den presist i veien, enten det er på full fres langs svingete veier eller du møter en bil i en trang bygate.
De nye setene i sportslig stil, virker dessuten til å være komfortable. Corsa har i motsetning til større Opel-modeller ikke hatt seter som utmerker seg på komfort tidligere, men her ser det altså nå ut til å bli andre boller.
Litt som med lysene egentlig – det tas med teknologi fra større og dyrere modeller ned til Corsa. Den får med andre ord som første i småbilsegmentet automatiske LED Matrix-lys. Du vet, sånn at møtende eller forankjørende biler legges i en sort boks mens du beholder fjernlys ellers. Mange kommer til å sette pris på det i mørke Norge.
Den elektriske utgaven må vi vente litt mer på før vi kan rapportere om, men fossil-utgavene av nye Corsa lover gode ting. Ikke minst er det superviktig med en så lett som mulig grunnpakke før de tunge batteriene monteres inn. Når batteripakken på 50 kWt etter hvert er på plass, vet vi dessuten at den er blant de lettere. Med det kan vi håpe på at mye av dynamikken og lettkjørtheten vi finner i disse fossile utgavene, også er med over til elbilen.
Løftet mot tidligere Corsa kommer uansett drivlinje til å bli stort denne gangen. Den nye bilen kjører på en helt annen måte enn tidligere. Før var ikke nødvendigvis en tilfredsstillende opplevelse for føreren en vesentlig del av Corsa-pakken. Det er den i høyeste grad nå.