Etterlengtet, men endelig snart på plass. I dag har norske priser på Mercedes EQC ankommet og da kan den også bestilles.
Mercedes er sammen med et knippe andre produsenter blant de som investerer mest i elbiler for tiden. En 100 milliarder kroner stor satsing vil de neste tre årene gi oss 10 nye modeller.
EQ-navnet vil med andre ord finne veien til en rekke kjente tredje-bokstaver i tiden fremover. Først ut er imidlertid C, og som navnet antyder snakker vi her GLC-størrelse.
Både lengde, akselavstand og oppgitt bagasjevolum er nesten identiske mellom EQC og GLC. Dermed vet vi også at denne elbilen er hakke mindre enn Audi E-Tron, men aningen større enn Jaguar I-Pace. Sammen med sistnevnte og kommende BMW iX3, er vi med EQC altså i ferd med å få et godt gammeldags konkurransepreget segment for halvstore elektriske SUVer.
Mercedes selv sier EQC først og fremst er en Mercedes, deretter en elbil. Med det mener de at tradisjonelle merkeverdier som kvalitet, komfort og tilfredsstillende kjøreopplevelse på ingen måte skal stå tilbake for hva du finner i de fossile variantene. Og at man kanskje like mye velger EQC fordi det er en bra bil, som fordi den er elektrisk.
Når det er sagt, er det ikke noe som tyder på annet enn at dette er en svært god elbil. Batterikapasiteten på 80 kWt gir rekkevidde på 417 km i henhold til den strengere og nokså realistiske WLTP-metode å måle på.
Hurtiglading skjer på opp til 110 kW, mens den innebygde laderen er kapabel til 7,2. Forbruket skal for øvrig ligge på 2,3 til 2,5 kWt pr mil.
Firehjulsdriften i EQC stammer fra to motorer og gir bilen 408 hestekrefter og ikke minst hele 765 Nm. Det er 101 mer enn i E-Tron, så sammen med 150 eller så kg lavere vekt, klarer EQC 0-100 på 5,1 sekunder (E-Tron betinger 6,6).
Nytt på techfronten, er blant annet at navigasjonen kan beregne reiseruter basert på ladestasjons-plassering. Dessuten har EQC en avansert rådgivningsfunksjon for deg som ønsker å kjøre så økonomisk som mulig. Ved siden av instrukser på skjermen, gis impulser i gasspedalen for å påvirke optimal kjøring.
At du kan trekke tilhenger på 1 800 kg, og bruke takstativet til skiboksmontering, er betydelige plusspunkter.
IKKE SÅ KEEN PÅ ELBIL? HER KAN DU LESE OM EN MERCEDES VELDIG LANGT UNNA!
Prisen starter på 616 900 kroner, og gir til Mercedes å være godt med standardutstyr. MBUX (de store doble skjermene med all funksjonalitet inkludert «Hey Mercedes»), firehjulsdrift, Multibeam LED matrix lys, delelektriske forseter, elektrisk bakluke, akustiske ruter for ekstra støyisolering, aktiv parkeringsassistent og en del mer.
Med den grunnpakken mener Mercedes mange vil klare seg med begrenset tilleggsutstyr og med det havne på rundt 700 000 kroner for ferdig bil.
Norge er landet EQC havner først i, og det skjer i månedsskiftet august/september, hvor forhandlerne vil ha biler tilgjengelig for en nærmere kikk. De første som har bestilt EQC får bilene sine i siste kvartal, og Mercedes regner med å levere rundt 200 biler før året er omme.
Norge skal være spesielt prioritert, så regn med et betydelig antall leveringer ut over neste år.
Vi kommer tilbake med rapport om kjøreopplevelsen så snart det lar seg gjøre.
PS: Den internasjonale presselanseringen av EQC skjer i Norge – derav ekstra fine bilder denne gangen!
Tekniske data:
EQC 400 4MATIC | |
Rekkevidde (WLTP) | 374-417 km |
Forbruk (WLTP) | 2,3-2,5 kWt/mil |
4MATIC firehjulsdrift | 2 asynkrone motorer |
Ytelse | 300 kW (408 hk) |
Dreiemoment | 760 Nm |
Toppfart | 180 km/t (elektronisk begrenset) |
Akselerasjon 0-100 km/t | 5.1 s |
Batterikapasitet | 80 kWh |
Hurtiglading | 110 kW |
Ladeboks | 7,2 kW |
Lengde/Bredde (inkl. speil)/høyde | 4,761/1,884 (2,096) /1,623 mm |
Sporbredde(FA/RA) | 1,625/1,615 mm |
Akselavstand | 2,873 mm |
Bagasjerom | Ca. 500 liter |
Vekt | 2.495 kg |
Tillatt hengervekt | 1.800 kg |
Pris inkl. levering | 616.900 kr |