Audi viser frem et konsept for mobilitet i fremtidens megabyer. Konseptet vises frem på bilutstillingen i Shanghai nå i påsken.

Hvordan blir framtidens mobilitetsløsninger slik Audi tenker det? Først og fremst autonom selvfølgelig, der kjøretøy styrer seg selv. Audi AI:ME er selvkjørende på nivå 4, og dermed kan du gjøre stort sett det du har lyst på mens bilen tar deg til bestemmelses stedet på tryggest mulig måte. Audi AIcon, som ble vist for et par år siden, er selvkjørende på nivå 5. Du får forskjellen på disse litt senere.

For å komme et steg nærmere fremtidens mobilitetsløsning så bruker Audi AI:ME kunstig intelligens eller Artificial Intelligence – navnet på showbilen ble med et mer logisk, i tillegg til kjøretøy intelligens og interaksjons intelligens. Kjøretøyet kan altså tenke selv og samtidig kommunisere og bearbeide informasjon fra andre kjøretøy og trafikkelementer. AI-systemet har muligheter til å lære, tenke, i tillegg til å være proaktiv og personlig.

Audi AI:ME har pedaler og ratt, selv om den er helt selvkjørende, men Autonomkjøring på level 4 betyr at den kan kjøre selv i bestemte områder der selvkjøring er tilrettelagt. Level 5, som er det øverste nivået, betyr at bilen kan kjøre selv overalt. AI:ME er for bysentra, mens AIcon er for langturene.

Nå er det slik at mange bruker mye tid i bilen sin, og i en bil tilpasset fremtidens transportbehov, vil interiøret ikke lenger være sentrert mot fører, men vil ta hensyn til at alle reisende skal ha en så komfortabel reise som mulig, og alle vil ha tilgang på den samme informasjonen. Ratt og pedaler i AI:ME er elegant skjult og kan tas fram ved behov. I en Audi skal materialene være av høy kvalitet, og valnøtt paneler, skinn og myke materialer dominerer.

Fremtidens bybiler kommer også til å være kompakte for å ta minst mulig plass, både i trafikken, men ikke minst på parkeringsplasser. Men innenfor gitte kompakte rammer, kan man få plass til mye, og Audi AI:ME gir som sagt god komfort til sine fire reisende selv om målene er kompakte 4,30 x 1,90 x 1,52 (Lengde x Bredde x Høyde i meter). Med hjul i hvert hjørne, gir det en god akselavstand på 2,77 meter.

Lysene er utformet slik at de kan gi informasjon til medtrafikanter når bilen kjører selv, mens den skal gi så bra lys som mulig for føreren når hun har tatt over styringa.

Motoren, som er koblet til bakakselen, yter 170 hk og batteripakken er på 65 kWt. Dette skal være nok for en bybil i følge Audi.