Hjem Bilutstillinger Genève 2019 Skoda Vision iV

Skoda Vision iV

Skoda kommer snart med en elbil, og Vision iV skal vise hva vi har i vente. Vision iV er ikke ment som et ferdig produkt, men det nærmer seg.

Om det er denne motoriseringen som skal være hjerte i første elektriske bil fra Skoda, har vi mye å glede oss til. 306 hestekrefter fordelt på to motorer, en på hver aksel, tilsier gode ytelser og firehjulsdrift. Sprinten fra 0 til 100 km/t skal gå unna på 5,9 sekunder, men enda mer imponerende er akselerasjonen mellom 80 og 120 km/t som bare tar 4 sekunder. Toppfarten er begrenset til 180 km/t.

Batteriet er på 82 kWh og skal øse ut energi til elmotoren i passe doser. Om du kjører forholdsvis pent, skal energien rekke i 500 km, og når du da har ladebehov, kan det lades i superfart så batteriet igjen har 80 % av kapasiteten i løpet av 30 minutter.

Den svært fleksible MEB-plattformen, som er spesialtilpasset for elbiler, er grunnlaget for Vision iV. Den deler altså grunnen med Seat el-Born og VW I.D Neo.

Seat el-Born kan du lese om her.

Formene er svulstige og sportslige. Med et kort panser, blir det plass til en lang kupè i den 466,5 cm lange Vision iV. Bredden er ganske omfattende 192,6 cm, mens den rager 161,3 cm i høyden. En passe stor bil med andre ord.

Sidespeil er byttet ut med kamera som har 180 graders visning. Visningen ser man i bakspeilet, og man får med seg også det som er rett bak bilen. Dørhåndtakene er borte, og alt man trenger er å touche døren, så går den opp automatisk.

Lyssignaturen til Vision iV blir spesiell, og både i front går LED-diodene i hele bredden. Bakpartiet er stilig og SKODA-bokstavene er lyst opp i bakkant.

Innvendig har knapper blitt erstattet med skjermer. Alt du skal gjøre skjer via skjermene, og systemene kan lyde din stemme og dine fingrer.

Om du ønsker kan du la din og din medpassasjers telefon være sammenkoblet med bilen. Telefonen er også nøkkel til bilen, og apper gjør at man kan fjernstyre mye av bilens funksjoner. Autonomkjøring er også på plass, selv om det foreløpig handler om trinn 3. Det vil si at du må være påpasselig, selv om bilen kan kjøre på egenhånd.

Inventaret er ellers helt økologisk, så her skal man slippe å få dårlig samvittighet fordi man har lyst til å ha stilige og komfortable seter.

I 2021 kan vi forvente en Skoda elbil, og vi ser retningen gjennom Vision iV. Kanskje Skoda lar noe av de spennende elementene få være med videre? Vi liker særlig lyssettingen og det minimalistiske interiøret.