Et nytt motoralternativ er et videre steg på Volvos elektrifiseringsstrategi. Nytt er også Volvo Cars’ avanserte regenerative bremsesystem.
Det er ikke så store synlige forandringene Volvo kommer med, selv om grill, felger og farger er nytt. Innvendig er det seteløsningen som får mest oppmerksomhet. Nå kan kunden velge mellom en Excellence-versjon med 4-seter, vanlig 5-seter, en ny 6-seter og selvfølgelig en 7-seter.
Den største nyheten er det nye regenerative bremsesystemet som er koblet til bilens eksisterende forbrenningsmotor og lagrer bremseenergi. Denne nye mildhybrid-drivlinjen skal gå under Volvos nye B-emblem. Denne kommer i tillegg til dagens D (Diesel) og T (Bensin). Besparelsen av drivstoff med det nye systemet er inntil 15%.
Sikkerhetssystemene er også oppgradert og nå tilbys styrehjelp med City Safety og Blind Spot Information System. City Safety gjenkjenner både syklister, fotgjenger og dyr. Oncoming Lane Mitigation-systemet fikk sin debut i XC60, og er nå også tilgjengelig på XC90. Til slutt kan det nevnes at Cross Alert Traffic- teknologien nå kommer med autobrems.
Glemte nesten å nevne at infotainmentsystemet har fått en oppgradering, og nå er Androide Auto tilgjengelig i tillegg til Apple CarPlay.
Den oppgraderte XC90 har salgstart i mars og produksjonen kommer i gang fra mai.