Nye Ford Focus ST lanserers i dag, og den kompakte familiebilen får dermed mer dynamiske og sportslige kjøreegenskaper.

ST får samme plattform som nye Ford Focus, og allerede i bunnen er Focus en morsom bil å kjøre. For å stramme opp kjøreopplevelsen ytterligere, får ST unik demping, oppgraderte bremser og sterkere motorer.

– Med nye Ford Focus ST får du en skikkelig kjøreglad og underholdende bil som også er praktisk, stor og fungerer helt utmerket som en familiebil. Etter suksessen med den nye Focus-modellen har vi stor tro på at også nye Focus ST blir et populært valg blant dem som virkelig setter pris på en kjøreglad bil. Denne vil garantert lokke frem smilet hos sjåføren, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Sterk bensinmotor
Focus ST kommer med to motorer, en diesel og en bensin og den sistnevnte er den sterkeste motoren som er levert i Focus ST noensinne. EcoBoost-motoren på 2,3-liter yter nå 280 hk / 420 nm og gjør 0-100 km/t på under 6 sekunder. I tillegg får man ST i en dieselversjon på 190 hk / 400 nm, men denne blir ikke på langt nær like rå som bensinalternativet.

– Både EcoBoost-bensinmotoren og EcoBlue-dieselmotoren har en helt unik karakter. Nye Focus ST «brummer og smeller», og lydbildet står perfekt til bilens svært underholdende kjøreegenskaper, sier Ford Performance-direktør i Europa, Leo Roeks.

For første gang på en framhjulsdriven bil leverer Ford eLSD, en elektronisk differensialbrems for enda bedre grep. Systemet registrerer om et hjul mister grep og sender opp til 100 % av kreftene til hjulet som har mest grep. Leveres kun på bensinalternativet.

Rasende morsom. Focus RS!

Flere kjøremoduser
Kjøremodusene for nye Focus ST er Glatt, Normal eller Sport, og velger du Performance-pakke kan du også stille inn «Track mode».

Lydbilde, girkasse, motorrespons, understell og styring kan påvirkes i den grad du ønsker, og på rattet har du en egen Sport-knapp for rask tilgang til dette moduset. Regner med at den knappen blir hyppig brukt.

Performance-pakken, som leveres til EcoBoost-varianten, inneholder CCD-systemet som justerer understell, dempere og hjuloppheng i løpet av to millisekunder.

– Med alle de intelligente teknologiene har nye Focus ST virkelig blitt til en sporty bil for banebruk samtidig som den er en komfortabel familiebil. Vi tok med oss mye læring fra utviklingen av supersportsbilen Ford GT og Focus RS når vi utviklet denne unike kombinasjonen, sier Ford Performance-direktøren.

Mer sportslig interiør
En ST fortjener et sportslig interiør, og selv om du kjenner igjen Focus innvendig, får den mange detaljer som er en selvfølge i en sports-hatchback av Focus STs kaliber. I tillegg til sportsratt, de svarte Recaro-setene i semsket Dinamica skinn – er det også en rekke andre unike Focus ST-detaljer i førermiljøet. Slik som den spesielle aluminiumsgirkulen, de ekstra tøffe pedalene, designelementer i satengsølv og metallgrå sømmer i seter, dører og midtkonsoll.

De tradisjonelle klokkene i ST som viser turbotrykk, oljetrykk og temperatur er nå flyttet ned i et 4,2″ digitalt instrumentpanel. Tidligere satt den på toppen av dashbordet.

Plassfordelene som i vanlig Focus
Selv om Focus ST er som en sportsbil og regne, har den like god plass som resten av Focus-sortimentet. Det vil si klasseledende bakseteplass og bagasjerom som måler inntil 1653 liter med baksetene nedfelt.

Diskret men gjenkjennbar
Focus ST får egen grill, spoiler nederst på støtfangeren foran og en spoiler bak. som bidrar til å vise at dette er noe litt utenom det vanlige. De 19″ store aluminiumsfelger og de røde bremsekaliperne er også viktig for å gi bilen det riktig utseendet.

Som prikken over i’en kan du velge mellom mange spennende farger som Ford Perfomance Blue, Orange Fury, Frozen White, Magnetic Grey, Race Red, Ruby Red og Shadow Black.

Nye tilkoblingsmuligheter
Sync3 og FordPass bidrar til å øke underholdningen i Focus ST. Sync3 gjør tilkobling av mobiltelefonen enkel, og man kan styre den via stemmekontroll, noe man også kan gjøre med radio, navigasjon og lyd.

ST kommer også med FordPass Connect-modem som gir kundene tilgang til en rekke praktiske funksjoner via mobil-appen FordPass. Dette inkluderer mulighet for å låse opp bilen, sjekke kjøretøystatus som drivstoff- og oljenivå og lokalisere bilen. Med FordPass Connect får du dessuten tilgang på live trafikkoppdateringer for navigasjonssystemet.

I tillegg er alt av førerassistenter og sikkerhetssystemer som vi kjenner fra nye Focus, og som har gitt Ford mange utmerkelser, standard i Focus ST. Den kommer med blant annet Adaptiv Cruise Control med køassistent, trafikkskiltgjenkjenning og filassistent, Adaptive LED-lys, Head-up display, selvkjørende Parkeringsassistent og unnamanøverassistent.

Focus ST skal bygges på Fords fabrikk i Sourlouis, Tyskland og er leveringsklar til sommeren. Det er bare å glede seg.

Vi har selvfølgelig kjørt nye Focus, og tester kan du lese her:
Er du sjef, så er du sjef. Selv med minste motor under panseret.
Focus morsom, også med diesel.