Lavere, fetere og stiligere på utsiden – ny standard for småbilklassen inne. Her er de første bildene av nye Renault Clio.

Det er liten tvil om at Renault har truffet glimrende på design de siste årene. Store Talisman er en av de lekreste stasjonsvognene på markedet, Megane er en skikkelig fet kompaktbil, og til og med flerbruksbilen Scenic, er superstilig.

Nå er det småbilen Clio sin tur. Den taper såklart mot elektriske Zoe i Norge, men i Europa selges det nærmere tre millioner småbiler i året. Mest populær av alle er Renault Clio (2017).

Det er ingen total design-revolusjon vi ser på disse bildene, derimot blandes elementer fra utgående modell med trekk fra de stilige storebrødrene. Når Clio blir lavere og samtidig renere i designen, synes vi dette ser riktig så bra ut. Moderne stylingdetaljer som LED-lys rundt om bidrar selvfølgelig også.

BILDEGALLERI NEDERST I ARTIKKELEN

Bagasjerommet skal ta hele 391 liter og blir dermed størst i klassen. I tillegg lover Renault en rekke smarte oppbevaringsrom med kapasitet på tilsammen 26 liter.

Informasjon om drivlinjer er ikke frigitt foreløpig, så med den informasjonen vi sitter på nå, er det definitivt interiøret som ser ut til å bli hovedattraksjonen.

Mens mange kutter kostnader på enklere materialbruk i interiøret, ser det ut til at Renault går andre veien. Du vil kunne få myke og fine materialer både i dashbordet og dørsidene. Det vil bety en ny standard for småbilklassen der vi er vant til hardplast i nesten alt.

I tillegg vil det, som seg hør og bør for biltypen, bli mulig å spesifisere en rekke unike fargekombinasjoner som setter fart i designen.

En av de største nyhetene på Clio er ny infotainmentskjem på hele 9,3 tommer. Det blir den største i noen Renault så langt, og naturlig nok også den største i småbilklassen. Portrettformatet vi kjenner fra større Renaulter beholdes, og skjermen er vinklet mot føreren.

Kanskje like viktig, er at det loves nytt grensesnitt som er mer brukervennlig. Dette har tidligere vært en ulempe hos merket: Menyer, valg og måten ting gjøres på har ikke nødvendigvis vært spesielt intuitivt lagt opp.

Nye Clio får også en serie som fyller rommet mellom de ordinære utgavene og RS-modellene – ala Megane GT. I Clio, vil imidlertid denne utgaven hete R.S. Line. Slik vi forstår det, vil navneendringen også komme på andre modeller etter hvert. R.S. Line er den blå bilen på bildene under.

Nye Clio vises på Genéve-utstillingen i mars.

Vi hører dessuten at den i 2020 blir Renaults første hybrid. Det ser ut til å dreie seg om en fullhybrid med 90-hesters bensinmotor og 40-hesters elmotor. Den skal kunne kjøre på strøm opp til 70% av tiden i byer.

For øvrig kommer også neste Captur som hybrid, da ladbar, med samme drivlinje som i Clio, men med 9,8 kWt batteri og elektrisk rekkevidde på rundt 50 km. Dette blir den første BCUVen med slik drivlinje.