Med Romain Dumas bak rattet, satte Volkswagen ny Pikes Peak-rekord med ID R i fjor sommer. Neste skritt er ikke overraskende legendariske Nürburgring.
– Nordsløyfa på Nürburgring er den neste store utfordringen for ID R, sier sjef på Volkswagen Motorsport Sven Smeets. – En rundetid-rekord der er en utrolig bragd for en bil, uansett om det er en racerbil eller gatebil.
Dermed er Volkswagen Motorsport allerede godt i gang med forberedelsene til rekordforsøket, som vil skje til sommeren.
Begge de legendariske bilsport-arenaene er krevende ut over det normale, men på helt forskjellig måte. Derfor utvikles nå bilen videre med tanke på den nye utfordringen. Blant annet må egenskapene i ekstremt høy hastighet forbedres.
ID R, som på mange måter minner om en sportvogns-racer i design, har firehjulsdrift og systemeffekt på 680 hestekrefter. Høres ikke så mye ut, med det er før du tar vekten med i betraktningen: Bare 1 100 kg.
Bilen vil bli testet på en rekke andre racerbaner ut over våren, i opptakten til forsøket.
Rekorden det jaktes på er for elektriske biler, målet er å være raskere enn Peter Dumbrecks tid på 6.45.90, satt med NIO EP9 i 2017. Gjennomsnittshastigheten var 185 km/t.
Dumas vil også denne gangen sitte bak rattet, han er virkelig en ringen-ekspert med 4 seiere i 24-timersløpet på samvittigheten: – Jeg kjenner banen veldig godt, men med ID R, blir det en helt annen utfordring. Den har både ekstrem akselerasjon og er kapabel til svært høye hastigheter i svingene, sier han.
ID R er en del av Volkswagens ID-serie med elektriske biler som skal lanseres fra 2020. Bilen er en sportslig ambassadør for dem, den viser potensialet som ligger i elbiler, sier Volkswagen.