Nytt år og en ny Porsche 911 står klar. Vi tok turen til Stuttgart for å finne ut mer om nykommeren. Etter flere timer med workshops, lot vi oss imponere.

Et ikon allerede fra start
La oss ta en titt i arkivet først, for å se hvor det hele startet for Porsche 911. Etter en stor suksess med 356-modellen, var det tid for å fornyelse hos Porsche, og sportsbilen som fremkomstmiddel, skulle redefineres. Jeg tror nemlig ikke Porsche selv visste hvor viktig 911 kom til å bli, da de introduserte ikonet den 13. september 1963. Gjennom stadig forbedringer og trusler om nedleggelse, står den 8. generasjonen klar til å ta over stafettpinnen, og den er mer moderne enn noen gang.

Selv om den første var enkel og spartansk, utfordrende å kjøre, ble det umiddelbart en suksess, og etterspørselen etter originale 911 fra den første tiden, har aldri vært større enn nå. De neste generasjonene nyter stor respekt hos samlere, men det er stamfaren som er den største. Likevel er den også den minste, for Porsche 911 har vokst seg stor og feit i løpet av 8 generasjoner. Kanskje for feit vil noen si.

Det ble ikke før Turbo-utgaven kom i 1976 at Porsche 911 ble en riktig rå sportsbil, og etterhvert har også GT-utgaver dukket opp. I dag har standardutgaven av Porsche 911 nesten 75 % høyere effekt enn Turbo-utgaven hadde i 1976.

Større og tyngre
8. generasjon 911 veier 55 kg mer enn forgjengeren, men Porsche har likevel gjort det de kan for å gjøre den så lett som mulig. Det er ikke vanskelig å gjette at det kommer  spesialversjoner med lavere vekt, men dagens moderne utstyr gjør sitt til at ledningsnettet blir enormt. 2000 meter med kabel drasser denne generasjonen på, og ettersom man er nødt til å ha renseutstyr etter dagens standarder, har man plassert bensinpartikkelfilter i nykomlingen. Nye 8 kg blir lagt til vekten.

Man skjønner også at skjermer og duppeditter kan bli tungt. Spør bare en tenåring som skal ha med seg diverse stuff til en kompis eller på skolen. Det skal gode rygger til for å bære infotainmenten vi nå skal underholde oss med. Det var annerledes før, når man bare trengte noen kladdebøker.

Det er jo ikke slik at gamle biler ikke hadde kabler, men det var likevel begrenset hva en stereo og noen elektriske vinduer trengte. Ledningen til kupelysets ene lampe var heller ikke all verden, der den er buntet sammen med de få stumpene som går til instrumentene. Det er annerledes nå hvor man lager plass til egne kabelbaner rundt omkring i bilen.

Ny plattform
Nye 911 bygges på en helt ny plattform, og denne er meget fleksibel. Den kan brukes til elbiler og hybrider, og om motor sitter foran eller bak, spiller liten rolle. Det er tvilsomt om det blir elbil av Porsche 911, men det er ikke vanskelig å tenke seg en 2-seter sportsbil i familie med Taycan. Kanskje Porsche Taycan 911 blir en realitet?

Ettersom plattformen er tilpasset mange muligheter, skulle man kanskje tro at Porsche har måtte gå med på en del premisser, men det er feil. En perfekt Porsche 911 har vært målet, og da har kravene til plattformen vært skyhøye. Derfor er det en tydelig 911-plattform Porsche har laget, med et så lavt tyngdepunkt som mulig.

Helt nytt karosseri
Karosseriet er også helt nytt, noe man ser tydelig bak, mens framenden virker mer lik forgjengeren. Formen er den samme, og det har den vært i alle år, men små forandringer gjør at du skiller denne fra forgjengeren, i sær hvis du er litt øvet. Karosseriet har fått mer innslag av aluminium, og prosentandelen stål har sunket fra 66% i 991 til 30% i 992.

For å bedre veiholdningen har man økt sporvidden foran med 45 mm. I tillegg har Porsche for første gang på standardmodellen forskjellige diameter på hjulene, 21″ bak og 20″ foran.

Kosmetisk ser det bedre ut enn noen gang, og de nye lyktene med LED-Matrix teknologi (ekstra utstyr) blir nå mer vanlig å se på Porsche 911. De har allerede hvert med en stund hos andre Porsche-modeller. Bak går en lyslist over hele bakenden, og under har man festet bokstavene Porsche i 3-D. Stilig og litt eksklusivt.

Elegant interiør
Om man kan kalle et sportsinteriør elegant, så er interiøret i nye Porsche 911 nettopp det. Det første man legger merke til er de store instrumentene foran fører, med turtelleren i midten. På dashbordet har det kommet en større og bedre skjerm med høy oppløsning, og hele midtkonsollen er helt ny. Rattet er også helt nytt, og her kan man velge sportsratt med kjøremodus-velger for superrask betjening.

I tillegg kan man velge forskjellige utgaver av underholdning, musikkanlegg og interiørdetaljer. Selvfølgelig er også sportsstoler med elektrisk justering tilgjengelig. Standardstolene har nok støtte til sportslig kjøring, de også.

Førerassistenter og sikkerhetssystemer i fleng
Moderne biler skal ha førerassistenter, og slik er det også med Porsche 911. Nå har man tilgang til bremseassistent som kjenner igjen fotgjengere og syklister, adaptive cruise control, LED-matrix hovedlys, Night Vision kamera, Lane Assist og skiltgjenkjenner, for å nevne noe. I tillegg blir Porsche først ut med et system som kjenner igjen regn og vått føre. Dermed kan bilen automatisk tilpasse underlaget. Som fører kan du også velge vått fra kjøreprogrammene du har tilgang til. Ved dette moduset, kobles anti-systemene super raskt inn, og en sladd er nærmest umulig å oppdrive. For å gjøre livet lettere ved garasjeanlegg, fartsdumper og brøytekanter (lave), kan frontakslingen heves 40 mm. Dermed har Porsche 911 blitt en nesten perfekt vinterbil.

Alle hjelpesystemene bidrar til at de aller fleste i dag kan kjøre en Porsche 911 på ganske sportslig vis. Fortidens opplevelser med en noe utilregnelig hekk, er borte. Likevel er det fortsatt forskjell på amatører og proffer bak rattet på 911. Vi fikk kjenne på nye 911 rundt Hockenheimring fra passasjersetet. Bak rattet plasserte Porsche en mer enn habil testsjåfør. I førersetet en stykk journalist. Oppgaven: Å bevise hva nye 911 står for. De klarte det til gangs!

Kjappere
Rundetiden rundt Nürburgring er senket med 5 sekunder, noe som er et hav i sportsbilsammenheng. Rundt Hockenheimring ble det satset for fullt, uten at noen tider ble notert, og uten noe som helst sammenligningsgrunnlag. Likevel imponerte nykomlingen med fantastisk grep i sving og fantastiske bremser. Akselerasjonen var også imponerende.

Kvalitet på alt
I tillegg til å bevise sin kompetanse på bane, skulle Porsche også vise oss sin kompetanse på fabrikken. De legger ingenting i mellom når de mener selv de bygger verdens beste sportsbil. Kvalitet, både den opplevde og den holdbare, er viktigere enn noen gang. Porsche 911 skal kunne brukes hver dag, til og fra jobb, til handling og banekjøring. Det kreves en del for å få dette til. Derfor testes det aller meste før de slipper bilene ut til kunder.

Mer effekt
Utfordringen er når en supersportsbil skal brukes mye. Porsche 911 Carrera S leverer nå 450 hk fra en B6-motor på 3,0-liter. Denne motoren er den samme som satt i forrige generasjon 911, men den har fått nye fester, større turbo og bedre bensininnsprøytningssystem, der bensinmengden er enklere å kontrollere. Dermed reduseres forbruket, samtidig som man øker ytelsen på bilen. Sprinten til 100 går unna på 3,7 sekunder i utgaven med bakhjulsdrift, mens du kutter sprinten med et tidel om du velger utgaven med firehjulsdrift. Toppfarten er 308 km/t respektive 306 km/t. Ganske imponerende for en hverdagsbil.

Ny girkasse
En helt ny girkasse skal distribuere kreftene til hjulene. Den nye PDK-kassen har 8-trinn og har et kortere første trinn enn den gamle. Toppfarten når du på 6. giret, men ved moderat sportslig kjøring, har du behov for de to øverste girene også. I 150 km/t ligger turtallet på rundt 2200 omdreininger i 8.gir. Imponerende!

Priser
Porsche 911 Carrera S starter på kr 1 620 900,-, og for Carrera 4S må du ut med kr 97 000,-. Cabrioleten har en startpris på kr 1 795 900,- som Carrera S, mens her koster Carrera 4S kr. 1 884 900,-. Du kan velge mellom 4 standard farger, 8 metallic farger og 5 spesialfarger, der den Lizardgrønne ser meget lekker ut.

Ekstrautstyrslista er lang, veldig lang, og inneholder blant annet forskjellig interiør i skinn, Sport Design eksteriørpakke, lettvektstak i karbon, Elektrisk soltak, Sport Chrono pakke med Mode switch på rattet, Porsche Dynamic Chassis Contol (PDCC) med bakakselstyring, Sportseksos, Løftesystem for framaksel som løfter framenden 40 mm så man slipper å subbe i høye fartsdumper, Porsche Active Suspention Managment (PASM), Porsche Ceramisk Composite Brake (PCCB), LED-belysning i forskjellige utgaver. I tillegg kan man velge komfortutstyr som Adaptiv Cruise Control, Filholderassistent, Filskifteassistent Parkeringsassistent, Night Vision-kamera. Man kan få interiørdetaljer i karosserifargen og mye mer. Sitter man og krysser av uten at man trenger å tenke pris, noe som kanskje ikke er så uvanlig, kan man fort ende opp med ekstrautstyr over en halv million.

Foto: Porsche