Ford Mondeo Hybrid har bare vært passe populær, men det kan det bli en endring på. Nå kommer hybriden med stort bagasjerom. Nyheten blir vist på Brussel Motorshow i Belgia denne helgen.
Sedanversjonen av Mondeo har i noen år blitt levert med hybrid drivlinje sammen med en trinnløs automat-girkasse. Dette har vist seg å fungere godt, men ettersom sedan-markedet er på vikende front, kan man godt forstå at flere velger bort dette alternativet, når de ønsker bil med batteridrift. Nå gjør Ford det enklere å velge den store og komfortable familiebilen.
Ford Mondeo Hybrid stasjonsvogn får flatt bagasjerom, og dermed beholdes en god del av det store volumet. Batteriet på 1,4 kWh tar likevel litt plass, men er nå plassert lavt under bagasjerommet. Bagasjeplassen er 403 liter med alle setene inntakt, eller 1508 liter om man slår baksetene ned.
Motorene er de vi kjenner fra Mondeo Hybrid sedan, en 2,0 liters bensin og en elektrisk motor som drives av et litium-ion-batteri. Effekten er 187 hk, og disse går til framhjulene gjennom en optimalisert eCVT girkasse. Drivlinja er effektiv og forbruket etter nye målestandarder er 0,44 l/mil med et forventet CO2-utslipp på 101 g/km. Dette er tall for Mondeo Hybrid stasjonsvogn i utstyrsgrad Titanium.
– Kombinasjonen av stasjonsvogn, drivstoffbesparende hybridteknologi, 187 HK og automatgir gjør denne nye utgaven – av en av våre mest populære modeller gjennom tidene – til et perfekt valg for mange norske kunder. Dette er en vinnerkombinasjon vi har stor tro på, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
I tillegg til at Ford nå kan levere stasjonsvogn med hybriddrift, kommer de også med ny dieselmotor og girkasse til den populære familiebilen. Den nye 2,0-liters EcoBlue dieselen yter 190 hk og får en 8-trinns automat og muligheter for firehjulsdrift. Denne blir levert i utstyrsversjonene ST-Line og Vignale.
Noen oppgraderinger utvendig og innvendig hører også med, og grill, støtfanger og lykter har blitt lett forandret. Forskjellen mellom de forskjellige utstyrsvariantene har også økt. I enden har Mondeo fått nye C-formede baklys.
Nye eksteriørfarger kommer, og gir muligheter for å stikke seg litt ut fra mengden. De Vignale spesifikke Blue Panther og Urban Teal kan nå fås på alle versjoner.
Innvendig handler det om små men viktige forandringer som skal gi Mondeo mer premium-preg. Setestoffene, dørhåndtak og flere unike detaljer for de forskjellige modellene er nye, og gir et bedre og mer moderne preg.
Mondeo-oppgraderingen stopper ikke her, men Ford har også sett over førerassistenter. Nå får den adaptive cruise kontrollen kø-assistent og kan bremse ned til full stopp. Denne blir tilgjengelig på den nye 2,0-liters EcoBlue motoren med automatgir.
Nye Ford Mondeo Hybrid stasjonsvogn i den godt utstyrte versjonen Titanium får du fra 447.000 kroner. De første bilene er forventet til Norge allerede i mars.