Med en frisk oppgradering har nå Lexus RC F Coupe fått høyere ytelse, fornyet styling og en helt ny Track Edition. Debuten skjer på North American International Auto Show i Detroit.

For en sportsbil av RC F sitt kaliber er vektreduksjon krevende. Modellen har allerede et ganske så optimalt chassis i tillegg til at den fra før har en så lav vekt som mulig. Likevel har ingeniørene hos Lexus funnet forbedringspotensiale, og bakre hjuloppheng har nå hule aksler, uten at det reduserer sikkerhet og soliditet. Vektbesparende er også den nye kompakte inntaksmanifolden og klimaanlegget. I understellet brukes det nå flere aluminiumskomponenter, og sammen skal dette gi en bedre kjørefølelse.

For å ytterligere forbedre kjøreegenskapene, er foringene til de bakre fjærarmene og styrestaginnfestningene blitt stivere. Motorfestene er også forandret slik at man sikrer minst mulig vibrasjon fra den selvpustende 5,0-liters V8-motoren.

Motoren har fått mer effekt og yter nå 457 hk / 520 nm. Dette holder til en akselerasjon fra 0 – 100 km/t på 4,5 sekunder ved bruk av launch control.

Innmaten og designet på LED-lyktene er forandret. Signaturgrillen har fått en leppe nederst som strekker seg over nedre del av støtfangere. Bak har også lyktene blitt fornyet, og disse er baket pent inn i den nye støtfangeren.

Helt ny, og for første gang, får man nå Track edition-utgave av RC F. Track Edition er utviklet ved hjelp av erfaringer fra Lexus-racing i IMSA-serien og Super GT. Både vekt og aerodynamikk har vært sterkt prioritert, og foreløpige tester viser en vektreduksjon på 70 – 80 kg fra forrige utgave av Lexus RC F.  Det viktigste har vært og redusert den ufjærede vekten, og derfor har RC F Track Edition Karbon keramiske Brembo bremser. Disse er klart lettere enn motsvarende i stål, og de tåler også varmegang mye bedre. De 19″ store smidde BBS-Felgene er også av den lettere sorten.

Aerodynamikken har også fått noen oppgraderinger for å lette bilen samtidig som den skal bidra til bedre kjøreegenskaper. Dette gjelder nederste del av frontspoileren, og den store, faste vingen på bakenden. Begge er i karbonfiber.

Innvendig er det rødt skinn og alcantara, røde karbon detaljer og oppgradert interiør i forhold til den vanlige RC F.

Produksjon av begge modellene starter i andre kvartal 2019, og priser kommer når produksjonen nærmer seg.

Foto: James Lipman og Lexus