Nissan er i støtet og på bilutstillingen i Detroit viser de frem Nissan IMS. Selvfølgelig er den elektrisk, og kanskje kan den bli en suksess?

En elektrisk SUV er oppskriften på suksess, eller en kompakt småbil med god plass og passe stort batteri. Nissan har allerede suksess med Leaf, men skal de beholde tronen, bør utvalget bli større. Derfor kommer de med konsepter som viser fremtidens el-bil. Kanskje IMS blir for vågal?

Om sedan-modeller er på vei inn igjen, er IMS midt i blinken. Her handler det om en 4-dørs sedan med høy bakkeklaring. Om den ser stilig ut, ja jeg mener jo det, men den er også litt sær. Likevel trekker Nissan det litt langt når de mener de lager en ny bilklasse. Det har vært noen høyreiste sedaner tidligere. Volvo har sin S60 Cross Country, og AMC bygde modellen Eagle tidlig på 80-tall. Ingen av de er elektriske, men høyreiste sedaner med firehjulsdrift har blitt bygd før. Om de var en suksess…?

Det kan Nissan IMS bli. Designerne har fått frie tøyler, og da gjorde de like godt en 2+1+2 setekonfigurasjon. Ganske praktisk, men dette oppsettet er ganske så uvanlig.

Den utvendige designen er stilig og fronten har en stor «grill» og LED-belysning som starter i ytterkant, og rammer inn grillen. Bakenden er kanskje det tøffeste, og her går LED-lykta tvers over hele bakenden. Bakenden preges også av de brede skjermene over bakhjulene.

Gullmønsteret på taket er fra japansk geometri og kalles Asanoha, og dette mønsteret kan man se igjen i andre detaljer på bilen.

«IMs utfordrer mulighetene som ligger innenfor designet av en sedan og prøver ut grensene hva angår funksjonalitet og utseende», sier senior vice president for design i Nissan, Alfonso Albaisa.

Designet er også påvirket av Nissan Intelligent Mobility, og visjonen bak er hvordan biler drives, kjøres og integreres i samfunnet. Selvfølgelig er Nissan IMS helt autonom og rattet kan fjernes fra cockpiten. Når bilen kjøres normalt er alt av instrumenter førerorientert, og man har informasjon i flere lag som vises etter behov. Bilen har sensorer som fokuserer på føreren, og de skal ha kontroll på hvor opplagt føreren er. Dermed kan de forskjellige førerassistentene hjelpe til kjappere enn ellers.

Når bilen kjøres selv, blir forsetene snudd og rettet mot baksetepassasjerene. Alle reisende har hver sin skjerm, og kan jobbe, se film, eller hva de måtte ønske å gjøre under kjøreturen. Interiøret er ellers inspirert av japanske hjem, og kalles japansk futurisme.

Konseptet har fått to elektriske motorer og et batteri på 115 kWt. Motorene yter til sammen 483 hk / 800 nm og har fartsressurser som en sportsbil. Vektfordelingen er 50/50 og fremkommeligheten ivaretas fra et avansert firehjulsdriftssystem. Bakkeklaringen tilpasses til enhver tid underlaget, takket være et raffinert luftfjæringssystem.

Nissan IMs tilbyr også en virkelig unik kobling til den virtuelle verden. Systemet kaller Nissan for «Usynlig til synlig» (Invisible-to-Visible), gjerne forkortet I2V. Det refererer til 3D-løsningen hvor informasjon som fås over nettet i den virtuelle verden forenes med informasjonen fører får fra den virkelige verden. På denne måten kan systemene bidra til å se for eksempel fotgjengere som er usynlige for det blotte øye, men som lar seg plukke opp av avanserte systemer.

I2V-løsningen ble først vist på teknologiutstillingen CES i Las Vegas nylig. Løsningen kan hjelpe sjåførene med å se rundt hjørner og gi presis informasjon om eventuelle trafikkproblemer lengre fram på veien og bidra til alternative kjøreruter. Føreren kan til og med få følge av en «passasjer» fra den virtuelle verden, i form av en tredimensjonal virkelighetsnær avatar-figur. Tiden for ensomhet bak rattet kan med andre ord være over…