Det er et råskinn Ford viser i Detroit. Det syns både utvendig og innvendig. Aldri før har Ford levert en så sterk Mustang som kan kjøres på vanlig vei.

Det er lett å se at det er litt mer enn en vanlig Mustang som står utstilt på bilutstillingen i Detroit. Fronten har blitt større, noe forresten alt annet har blitt også. Grillen sluker alt som kommer i veien (mest luft) for å kjøle motor og bremser, skjermene skal romme store hjul, og bakvingen skal bidra til enklere grep for kreftene fra 5,2-literen. Diffuseren rammer inn 4 eksospotter, og for at den ikke skal smelte fra varmen disse fire produserer, er den laget i kompositt materiale. Alt er gjort med kun ett for øye; høyere ytelser.

Det aller meste handler om den håndbygde 5,2-liters V8eren i aluminium. Effekten er minst 700 hk, noe som skal gi akselerasjonstid til 100 på ca 3,5 sekunder. Kvartmila går på under 11 sekunder. Eaton kompressoren på 2,65 liter sitter lavt plassert, for her er kjøreegenskapene viktigere enn noen gang. Dermed får man lavt tyngdepunkt, og kan beholde det stilige panseret. Blokka er den samme som i GT350, men resten av motoren er modernisert for bedre ytelser. Om du stusser litt over de som har klussa inn navnene sine på motoren din, så er det bare de som er ansvarlig for å sette den sammen. Dermed er det lett å finne de ansvarlige om du har noe å klage på…

For å mate kreftene til hjulene, har Ford Performance plassert en 7 trinns Dual Clutch girkasse i bilen. Denne skal respondere lynraskt, under 100 millisekunder per giring, noe som er raskere enn noen manuell girkasse klarer. Girkassen tåler også Line-Lock og Launch Control. I tillegg er girkassen spesialbygget for de forskjellige kjøremodusenen du får til Shelby GT500.

Kanskje du ikke får bruk for alle modusene, men du kan velge mellom Normal, Slipery, Sport, Drag og Track, der de tre siste er mest rettferdig overfor Shelbyens ytelser.

Bremsene er av den solide sorten levert av Brembo. Her handler det om massive skiver i 420 mm (368 mm bak) størrelse med 6-ports kalipere. Dekkene er spesialtilpassede Michelin Pilot Sport 4S.

Selvfølgelig ordner Ford noen pakker for ekstra banekjøring, og Carbon Fiber Track Package tilbyr 20″ hjul i Karbonfiber med Michelin Sport Cup 2, justerbar GT4-vinge og førerhus uten passasjersete.

Ford har gitt Shelby GT500 neste generasjon Magnet Ride system. På bane kan de elektroniske demperne få kjørt seg skikkelig. De justerer seg ved hjelp av fire sensorer inntil 1000 ganger i sekundet.

Av komfortutstyr leveres Shelby GT500 med B&O lydanlegg og 12 høyttalere, Sync 3 med 8″ touch skjerm, Sirius XM, Ford Pass Connect og et nytt intstrumtpanel foran fører i 12″ LCD fargeskjerm. Du kan også få din Shelby GT500 med Recaro-stoler i Alcantara.

Shelby GT500 leveres fra høsten, og det vil nok dukke opp noen her til lands også.