Race-versjonen Clubsport er klar – den gir tydelige signaler om hva vi kan vente av GT4 beregnet for gata – ventet inn senere i år.
Av David K Andersen
I og med at forrige Cayman i GT4-utgave, for bensinhoder var en skapning av himmelsk karaktér, har forventningene til den nye 718-utgaven vært ikke ubetydelige. Med første offisielle info på race-utgaven, vet vi plutselig ganske mye mer.
GT4 Clubsport vil tilbys i to utgaver; en for de som banentusiaster og hobby-racere og en for profesjonelle nasjonale og internasjonale race-team. Det er første gang Porsche setter et slikt skille, og det vil selvfølgelig føre til at du får en bil som er enda bedre tilpasset formålet – direkte fra fabrikk.
En av de store nyhetene på Clubsport er et nytt komposittmateriale, blant annet benyttet i dørene. Det skal tilsvare karbonfiber, men er laget av mer naturlige materialer, som hørfiber og hamp. Både vekt og styrke skal tilsvare det til nå ultimate lettvektsmaterialet. Sammenlignet med en 718 GTS, er GT4 Clubsport hele 130 kg lettere.
Med tanke på forventningene, vil nok for mange juble over det faktum at GT4 beholder boksersekseren uten turbo. Fireren i de andre 718-utgavene når foreløpig ikke toppsjiktet GT4 representerer.
Nå vet vi ikke hva gateversjonen vil få av effekt, men Porsche sier selv i pressemeldingen at Clubsport er veldig nære standard-bilen, så antagelig blir de aller fleste av de 425 hestekreftene 3,8-liters motoren leverer, med over i den siviliserte verden.
Clubsport er utstyrt med en sekstrinns dobbeltclutch automat – om manuelt gir som tidligere blir en mulighet for gateversjonen, vet vi foreløpig ikke.
Forhjulsopphenget er hentet fra 911 GT3 Cup og er i lettvektsmaterialer, mens bremseskivene måler 38 cm i diameter – i alle fire hjørner.
GT4 Clubsport leveres ferdig med permanent innsveiset bur, racingstol og sekspunkts-belte fra fabrikken. Til tross for det, veier bilen bare 1 320 kg.
Mens Trackday-versjonen ikke har justerbart understell, og kommer med antispinn, ABS-bremser og antisladd-system, er Competition-utgaven langt mer justerbar. Både dempere og bremsebalanse kan stilles inn manuelt. Det er dessuten mulighet for 115-liters bensintank (for langdistanseracing), innebygde luft-jekker og automatisk brannslukkingssystem.
Det er foreløpig den informasjonen vi har, som passer bra, siden undertegnede er i ferd med å begynne å sikle på tastaturet.
HER ER EN ANNEN NY 718-UTGAVE: T