Det er en klassisk betegnelse som nå kommer på Porsche 718 Boxster og Cayman. T ble tidlig brukt på 911, og da i betydning Touring, noe som igjen sto for kjøreglede.
Av Vegar Bjørge
Porsche 718 T betyr også kjøreglede i sin enkleste form, og da er vekt viktig. Derfor kan man velge bort stor infotainmentskjerm og ditto utstyr. Da merker man ikke så mye til bensinpartikkelfilteret, som veier noen kilo, og som er noe man må ha.
Den 2,0 liter store bensinmotoren med turbo, yter 300 hk / 380 nm. Med en vekt på 1350 kg (1380 kg med PDK), får man fine akselerasjons tider. Sprinten fra stillestående til 100 skal gå unna på 5,1 sek (4,7 sek med PDK) og det stopper ikke før man når 275 km/t.
Sport Chrono pakke er standard, og dermed har du fire kjøremoduser tilgjengelig. Normal er et greit valg om du vil ha noe komfort, mens Sport og Sport + hisser opp både motor, girkasse og styring. Dempingen blir også påvirket i Sport + modus. Om du vil stille inn setting selv, kan du velge Individual modus.
718 T er utstyrt med PASM (Porsche Active Suspension Mangement) og er senket 20 mm i forhold til standard 718. Den kommer også med 6 trinns manuell girkasse hvis du ikke betaler litt ekstra for å få PDK (Dobbelclutsj kasse). Sistnevnte har 7 trinn og gir da muligheter for Launch Control, noe som kanskje oppveier for gleden ved å gire selv. Man har selvfølgelig muligheter til å leke seg med hendler bak rattet, mens de to clutsjene i PDK-kassen jobber for å holde tempoet oppe.
718 T skal ose av Sport, og derfor er de blanksorte detaljene utvendig nødvendig. Kanskje mest for å skille den litt fra standard 718. I tillegg har den fått 20″ hjul med Titangrå felger. Bak er de doble eksospottene sentrert i midten, og ser man etter, finner man T merket flere steder på bilen.
Interiøret kler mangelen på infotainmentskjerm, og det er faktisk lenge siden jeg så en ny bil uten en slik stikkende ut i dashbordet. Fokuset er på sport, og derfor har setene fått god sidestøtte og 718 T brodert inn i nakkeputen. Girspaken er noen mm kortere for mer direkte følelse. Røde sømmer både i sete, ratt og girspak hører også med. Dørhåndtakene er byttet ut med dørstropp for å spare litt vekt. Det er nok mest en gimmick, men tøft er det.
Er du opptatt av forbruk, så kan det nevnes at den skal bruke 0,79 l/mil. CO2-utslippet er 181 g/km.
718 T kommer både i Boxter og Cayman versjon, og er allerede mulig å bestille hos Porsche.