Til tross for visse praktiske ulemper mot konkurrentene, har BMW i3 vært en massiv suksess med nesten 18 000 solgte biler i Norge. Med den nye store batteripakken på 42,2 kWt, ruller den på som aldri før – forrige uke landet den største Norge-leveransen noen sinne.
Av David K Andersen/foto: Dan Tore Rønningen
Ventetid? Hvilken ventetid? De første som bestilte i3 med det nye store batteriet, som gir opp mot 310 km rekkevidde i henhold til WLTP, har allerede begynt å få bilene sine. Med denne leveransen understreker BMW at de mener alvor med elbil og Norge.
Hele 572 biler ankom forrige uke Drammen i samme skip. En tydelig fornøyd Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Norge, leker gjerne med tallene: – Parkert støtfanger mot støtfanger, blir det 2 294 meter med BMW i3. Det betyr for eksempel at du kan plassere bilene i en sammenhengende rekker fra Operahuset, via Slottsplassen og tilbake til Nasjonalteateret – eller fylle opp så godt som hele løpebanen rundt Bislett Stadion med 5 biler i bredden, sier han.
Bilene står nå til klargjøring, hvor blant annet 2 288 vinterdekk skal monteres. Etter det vil bilene fortløpende finne veien til sine nye eiere rundt om i landet.
BMW Norge satte etter eget sigende uoffisiell verdensrekord i oktober, da de skrev nesten 1 100 kontrakter på nye i3 i løpet av én måned. Norge er verdens nest største i3-marked, etter USA.
BMW ser med andre ord ut til å fortsette å klare å levere omtrent hva det norske markedet klarer å ta i mot. Ventetiden er i følge Tegneby for tiden tre måneder eller mindre.
Merket ligger an til å bli Norges fjerde mest solgte i år, mye på grunn av i3, som er landets tredje mest solgte bilmodell etter VW Golf og Nissan Leaf.