En ny modell fra McLaren, er selvfølgelig ikke for alle, men interessen for den nye åpne supersportbilen er likevel stor.
Av Vegar Bjørge
Den nye spyderen veier bare 49 kg mer enn coupe-modellen, takket være struktur i karbonfiber som er så sterk at man ikke trenger å forsterke spyderen. Karbonfiber er også den patenterte takkonstruksjonene laget av, som kan felles eller stenges i løpet av 11 sekunder i fart opp til 50 km/t.
Og det er selvfølgelig fart det handler om i en slik bil. Toppfarten med taket på er 341 km/t, mens man kan slå ut håret i fart opp til 325 km/t. Sprinten til 100 gjøres unna på 2,9 sekunder, og det tar 5 sekunder lengre tid og nå det dobbelte.
Kraften kommer fra den 4,0 liter store V8eren med Twin Turbo som yter 720 hk / 770 nm, som vi kjenner igjen fra McLaren 720S Coupe. 7 trinns dobbelclutsjkasse hører med, og kjøremodusene Comfort, Sport og Track gir muligheter for bruk på både vei og bane.
Det blir ingen dusinbil her til lands, men likevel er det en av de billigere McLaren-modellene på markedet. Billig betyr likevel ikke budsjettbil, for prisen i England starter på 237 000 pund.