Skoda Scala er den nye Golf-konkurrenten til Skoda. Den henter designinspirasjon fra konseptbilen VISION RS, og får et helt nytt interiør.

Av Vegar Bjørge

Man kjenner igjen Skoda i designet, selv om man har hentet inspirasjon fra konseptbilen VISION RS. Kanskje noen synes det er litt tamt, særlig i sammenligning av nevnte inspirasjon, men Scala er klart tøffere enn Rapid.

Fronten er stilfull med sine nye lykter og fremtonede grill. Kromlist rundt grillen gjør den elegant. Langs sidene fortsetter lettkjennelige linjer, og bakenden har litt av Rapid. Lyktene er likevel helt nye, og frisker opp inntrykket.

Skoda kaller designet for neste trinn i designfilosofien hos merket, og vi må forvente at de andre modellene hos Skoda følger etter. Forsiktig evolusjon fremfor revolusjon er nok innstillingen, men uten tvil ganske så stilfullt.

Hovedlysene har LED-teknologi, og man får full-LED lys som tilvalg, noe som også er tilfelle med baklyktene. Noe man også kan merke seg, er de dynamiske blinklysene og merkenavnet nederst på bakvinduet. Ellers kan man velge glasstak, som strekker seg over hele taket, og felger i størrelse fra 15″ og opp til 18″.

Interiøret er også inspirert av VISION RS og man har lagt vekt på god materialvalg og brukervennlighet. Infotainmentsystemetet er nytt for Skoda, og den frittstående skjermen skal være lett i bruk, og perfekt plassert for føreren. Virtual Cockpit med 10,25″ display er også tilgjengelig. Scala får også varme i frontruta og rattet, noe som er positivt for oss her i Norden. Ellers får man lyslister med stemingslys, og mykere materialer enn det vi er vant til hos Skoda.

Innvendig er det god plass, og Skoda Scala kan anvendes som familiebil. Skoda påstår at plassen er nesten like bra som hos storebror Octavia. Akselavstanden er 264,9 cm, noe som er 1,2  cm lengre enn hos Golf. Bagasjeplassen er hele 467 liter, 1410 liter om man feller ned baksetene. De samme tallene for storselgeren Golf er 380 liter / 1270 liter.

Skoda Scala bygges på den modulerbare MQB A0 plattformen, som gir mange muligheter med tanke på sikkerhetsutstyr, førerassistenter, girkasser og motorer.

Karosseriet er gjort så strømlinjeformet som mulig. Plate på undersiden, takspoiler, luftinntak i fronten og spesiell felgdesign skal gjøre luftmotstanden så lav som mulig. CW-verdien er 0,29 og det må sies å være meget bra.

På motorsiden er det bensin ganger tre og en diesel som gjelder. Effekten spenner fra 95 hk til 150 hk. Senere i 2019 følger en 1,0 G-TEC motor, som kan kjøres på gass. Elektriske motorer kommer i andre modeller. Start/Stop teknologi er en selvfølge, og den største 1,5 TSI motoren får Aktiv Sylinder Teknologi.

De to mindre bensinmotorene kommer med 3-sylindrer og 1,0 liters volum. Effekten er enten 95 hk eller 115 hk. Alle bensinmotorene har bensinfilter, og de to største kan utrustes med 7-trinns DSG girkasse. Ønsker man diesel er det en 1,6 TDI som gjelder, og den har 115 hk / 250 nm. Her kan man også velge girkasse mellom en manuell 6-trinns eller en DSG med 7-trinn. Dieselen oppfyller Euro 6d-TEMP standarden.

I Skoda Scala kan man også få sportchassis som gir mer dynamiske kjøreegenskaper. Med sportchassis er bilen senket 15 mm, og man får muligheter til å stille den inn i forskjellige kjøremoduser. Mens Sport Mode gir strammere dempere og understell, er både Normal Mode og Eco Mode satt opp mykere for komfortabel kjøring. I individual mode kan man sette motor, gir, styring og demping slik man selv ønsker.

Selvfølgelig er Skoda Scala en av de sikreste bilene i sin klasse, og den kommer med det nyeste inne passiv sikkerhet og hjelpesystemer.

«Skoda Scala er en av de sikreste bilene i sin klasse. Volkswagen Gruppens fleksible modulære MQB A0 plattformen gir muligheter for hjelpesystemer som så langt bare har vært tilgjengelig i langt større biler. I tillegg tilbyr Skoda Scala det siste innen passiv sikkerhet med opp til ni airbagger og proaktiv passasjerer beskyttelsessystemer (Crew Protect Assist).» sier Christian Strube, Skodas styremedlem for Teknisk Utvikling.

Selvfølgelig er også alt av tilkobling av telefon tilgjengelig, samtidig som man også får den servicen bak rattet som man forventer. En ny utgave av Mobile Online Service leveres i den nye bilen.

Skoda Scala er også «Simply Clever», så forvent avtagbar lommelykt i bagasjerom, som også er bagasjeromslys, søplepose i dørlommen og kanskje også noen overraskelser rundt omkring i kupeen.

Lansering skjer tidlig i 2019, og da får vi også vite mer om priser og hvilke av de oppgitte modellene som kommer til Norge. Dropper Skoda dieselen, og kan Scala ta opp kampen med storselger Golf?