Honda har blitt et lite merke i Norge, noe som selvfølgelig er synd. Honda har gode produkter, og nå lager de en mer sportslig versjon av kompakt SUVen HR-V.
Av Vegar Bjørge
Honda HR-V Sport skal den nye modellen hete, og den får en 1,5 liters VTEC turbomotor på 182 hk / 240 nm. Motoren er den samme som sitter i nye Honda Civic, og sammenkoblet til motoren sitter en 6 trinns manuell girkasse. HR-V Sport kan også leveres med CVT-kasse, men da reduseres momentet til 220 nm.
Utvendig vil man kjenne igjen bilen på de blanksorte detaljelementene, 18″ sportsfelger i sort og spesielle spoilere i fronten og på takets bakkant. Sideskjørt i sort er like selvfølgelig som en sporty grill og doble eksospotter i enden. Lyktene har nå full LED teknologi, og baklyktene får en lett sota finnish.
Innvendig fortsetter det sportslige inntrykket, med seter og interiør i sort og rødt.
Den ser ikke bare tøff ut, men et Performance dempersystem skal gjøre at den også oppfører seg tøft. Honda legger vekt på dynamiske kjøreegenskaper, og fastheten skal gjøre svingkjøring attraktivt, samtidig som ujevnheter dempes på en passe komfortabel måte.
Aggile Handlig Assist-teknologi er unik og gir en progressiv servo-styring, som ikke bare hjelper på det sportslige, men også når man kjører i trange parkeringshus.
Produksjonen av HR-V Sport starter nå i desember, med levering av biler fra våre av.