Den deler biter med både R8 LMS GT3 og R8 LMS GT4. Likevel kan den kjøres på motorveier og halvdårlige riksveier. Nye Audi R8 er råere enn noensinne.
Av Vegar Bjørge
Etter verdenspremieren av R8 LMS GT3 i Paris, var det ingen overraskelse at gatebilen også var klar for oppgraderinger. Det er evolusjon i stedet for revolusjon, men de små forandringene som gjøres, skal vært godt merkbare.
Understellet får en oppgradering som gjør bilen mer dynamisk. Banekjøring tas et steg videre, mens man også får enda mer glede av bilen på vanlig vei. Kjøreprogrammet består nå av Dry, wet og snow i tillegg til kjøremoduser man er vant til i Audis S- og RS-modeller.
V10 motoren er mulig å få i to effektsteg. Selvfølgelig puster den selv. Audi lover lynrask respons, og enda råere lyd fra de to store eksospottene. V10eren er kompakt og har en separat radiator som kontrollerer motorens oljetemperatur. Tørrsump smøring gjør at motoren kan plasseres ekstremt lavt, og bidrar i tillegg til bedre kjøreegenskaper.
For å stoppe R8, har den nå fått mer effektive bremser. Fra 100 til stillestående skal bremselengden nå være inntil 1,5 meter kortere, og fra 200 til stillestående inntil 5 meter kortere. Det avhenger selvfølgelig av veibanen.
Utvendig har R8 blitt skarpere, fått bredere grill, nye 19″ alufelger (20″ ultralette som ekstrautstyr) og mer effektiv diffusor i bakenden. R8 får også to nye farger, Ascari Blue metallic (Coupemodellen på bildene), og Kemora Grey metallic (Spydermodellen på bildene).
Den nye R8 kommer både som coupe og spyder, og lansering skjer i første kvartal 2019.