Mercedes’ luksussedan S-klasse skal leveres som Plug-in Hybrid, og det gjør den store bilen til en sparebøsse, ihvertfall om man tenker på drivstofforbruket.

Av Vegar Bjørge

Tredje generasjons Plug-in Hybrider er nå klare for levering hos Mercedes, og det starter med S-Klasse. Luksusbilen får en elektrisk kjørelengde på rundt 50 km, og batterikapasiteten er 15,5 kW/h.

Det nye lithium-nikkel-mangan-kobalt batteriet som har en cellekapasitet på 37 Ah, mot tidligere 22 Ah, bidrar til raskere lading både i hurtiglader og hjemmelader. Man kan lade batteriet fra 10 % – 100 % på ca 1,5 time (wallbox) eller 5 timer med vanlig stikkontakt, takket være en vannavkjølt ombord lader på 7,4 KW.

Selv med mer kapasitet på batteriet (50% økning), har det ikke blitt større. Batteripakken leveres nå fra Deutsche Accumotive, som er heleid av Daimler.

Med en systemeffekt på 476 hk / 700 nm har man mer enn nok kraft til det meste en slik bil skal brukes til. Fra stillestående tar det 5 sekunder til man når 100 km/t, og man kan kjøre elektrisk til 130 km/t. Toppfarten er 250 km/t. 9 trinns automatkasse er standard.

Man kan selv velge kjøremoduser, fra det komfortable til det sportslige, og man har også muligheter for å velge om man vil kjøre mest mulig elektrisk, eller om det er V6 motoren som skal stå for fremdriften.

Foreløpig er det bare den lange typen som leveres som Plug-in Hybrid, og selv om den er tung er forbruket lavt. Bensinmotoren på 3,0 liter skal bruke 0,25 l/mil mens elmotoren drar 2,0 kw/mil. Utslipp av CO2 blir lave 57 g/km. Regn likevel med at du må kjøre smart for å oppnå disse tallene.

Bilen kan bestilles nå, og pris i Tyskland uten avgifter er 96065 euro.