Hjem Bilutstillinger Vietnamesiske VinFast LUX A2,0 og SUV SA2,0 overrasket i Paris

Vietnamesiske VinFast LUX A2,0 og SUV SA2,0 overrasket i Paris

Biler fra Asia er dagligdagse og både japanere og koreanere har bevist at de bygger biler europeere vil ha. I de siste årene har vi også latt oss imponere av noen kinesiske modeller, men vietnamesiske VinFast tar helt pusten fra oss når de nå viser opp sine kommende produkjonsmodeller.

Av Vegar Bjørge

En sedan og en suv står på programmet til VinFast, og at de kom og viste bilene på bilutstillingen i Paris, beviser at de mener alvor med sin globale satsing. Det er Italdesign og Pininfarina som står som designere av det ferdige produktet, men det vietnamesiske folket har bestemt sluttproduktet gjennom et valg mellom 20 skisser.

Om de klarer å konkurrere i premiumsegmentet gjenstår å se, men det er noe luksuriøst over sedanmodellen LUX A2,0. Den måler hele 497 cm i lengden og 190 cm i bredden. En ganske stor bil i størrelse med BMW 5-serie og Mercedes E-Klasse.

SUVen måler nesten like mye, og er dermed ganske så lik Volvo XC90 og BMW X5 i størrelse. 494 cm i lengden og 196 cm bred vitner om god plass i 7-seteren.

Det er naturlig å dra fram likheter med bilene fra Bayern, for VinFast bruker forrige generasjon X5 og 5-serie som bas for sine biler. Dermed har de klart å få disse prototypene klare på rekordtid, selv om prototypene er tilnærmet ferdig produkter.

Det er en ombygget 2,0 liter fra BMW som sitter under panseret, og denne har effekt på 176 hk eller 231 hk. Som standard skal bilene leveres med 8-trinns ZF girkasse, noe som også er et smart valg.

VinFast har knyttet til seg en del mennesker fra GM og andre store aktører som kan bilbransjen godt. Blant annet er tidligere GM-designer Dave Lyon med på laget.

Disse to modellen er bare starten på planene for VinFast, og man har både mindre og mer miljøvennlige modeller på gang. Noen blir tilgjengelige på hjemmemarkedet, mens andre skal eksporteres til Europa og andre deler av verden. VinFast LUX A2,0 og SUV SA2,0 skal produseres fra mars 2019, og selv om hjemmemarkedet får bilene først, skal den også eksportert til Europa.