Nye Ford Focus er det store forventninger til, og den bør være en av de aller beste i klassen. Utgående modell var godt likt for sine fine kjøreegenskaper, gode pris og godt med utstyr. Har den nye de samme ferdighetene, og kan den også skåre høyt på andre kriterier? Vi tok ut en ST-Line med fin motor og girkassse kombinasjon for å sjekke ut nykommeren. Vi lot oss imponerer!
Av Vegar Bjørge
La oss først slå fast at nye Focus ser bra ut. Ikke veldig objektivt, men jeg tror en god del er enig med meg. Formen kjennes igjen, men alt er nytt, fra støtfanger til støtfanger, fra speil til speil. Designet imponerer, selv om det slo meg at Ford kunne vært litt mer vågale. I ST-Line utgaven blir den også svært så tøff. 5-dørs kombicoupe eller hatchback som engelskmennene vil kalle den, er helt riktig i denne klassen. Likevel kommer det en stor stasjonsvogn for de med plassbehov. Den skal vi teste ved en senere anledning.
Innvendig har Focus hatt mye å gå på, og den nye er heldigvis mer moderne og har en følelse den gamle manglet. Premium er den ikke, men et godt stykke opp på kvalitetsfølelsen har den kommet. Skjermen oppe på dashbordet kjenner man igjen fra nye Fiesta, og med en god del færre knapper, blir det hele riktig så trivelig. Rattet og instrumenteringen foran føreren er også helt nytt, og i ST-Line utgaven er det mer sportslig med litt karbonlook på dører og dashbord.
Setene er sportslig og faste, noe som frister til aktiv kjøring. ST-Line versjonen har sportsseter som standard, og stoffet i stolene har en fin finnish, og de røde sømmene gjør innredningen elegant. Skinnseter er ekstrautstyr. Rattet, som er avrundet i bunn, har logiske knapper og er godt å holde i.
Plassen er ikke mye forandret i forhold til den utgående modellen, men litt finpussing og smarte løsninger, gjør at det blir litt bedre plass både til passasjerer og bagasje. Voksne sitter bra bak, selv om man blir sliten over lengre strekker. 3 store barn får uansett ok plass, og på mine utflukter, klager de ikke på plassen. Kan hende jeg overhører klagesangene.
Førerplassen er den beste, og bak rattet har man det moro i nye Focus. Med en 1,5 liters dieselmotor, som er helt ny, og 8 trinns automatkasse, som også er helt ny, går det unna i et tempo man trodde var umulig fra 120 hk. Kjøreegenskapene setter en ny standard i klassen, og med et stramt sportschassis, tar man gjerne en ekstra sving eller to.
Interiørfoto: Ford
Turen med Focus ble variert, og den første etappen var i makelig tempo fra Oslo og ned til Halden. Den nye automatkassen fungerer perfekt både i motorveifart og i køkjøring. Nesten uansett hvor i turtallsregisteret man befinner seg, så merker man ikke de automatiske girskiftene. Effekten i dieselmotoren er passe til å ta forbikjøringer på sikre måter, i hvert fall når man kjører på motorvei. Likevel skulle det vise seg senere at ønske om mer effekt absolutt var til stede.
Etter en god lunsj på Solli Brug Galleri, beinstrekk på Hvaler og middag på herskapelig Østgaard like utenfor Halden, begynner moroa. Innenfor allfarvei, i glisne strøk mot svenskegrensen, ligger noen av Norges fineste veier. De er ikke langstrakte, har ikke mange filer og er ikke fortettet med bensinstasjoner. De er befridd for bomstasjoner, selv om man kunne betalt i dyre dommer for å kjøre her, og det virker som om de ligger langt utenfor lovens lange arm. Jeg snakker om Riksveg 21. Et must for deg som er glad i å kjøre bil.
Etter noen mil i tett trafikk ut fra Halden sentrum, åpner mulighetene seg for å teste kjøreegenskapene hos Ford Focus. Fordelen med veistrekningen fra Halden og over til Skotterud, er at man får mange skarpe svinger som ikke krever alt for høy fart, for å sette bilens understell på kraftige prøver. Motor og girkasse får også testet seg, og jeg tenker aldri over at det er en diesel jeg kjører. De 120 hestekreftene jobber på maks, og med en sprint til 100 på over 10 sekunder, kunne man godt ha lånt noen flere hester.
Farten øker ettersom jeg blir kjent med Focusen, og etterhvert kommer smilet fram også. Jeg lar meg imponere over hvor høyt tempo jeg og Focusen kan sette opp, og dansen går fra kos til rask tango. Den suger seg fast i asfalten, og bremsene responderer på et vis som gjør Focus lettkjørt, selv om man beveger seg i grenseland. Gasspådrag i sving er også en mulighet, og automaten svarer kjapt og er godt samstemt med motoren. Kreftene når hjulene på et forbilledlig sett, og man merker svært lite til rykking i rattet, eller sporing til siden.
I en periode girer jeg selv med padler bak rattet, og i de hardeste nedbremsingene og skarpeste svingene sparer jeg kanskje noen hundredeler, men finner fort ut at kassen gjør jobben på et fantastisk sett på egen hånd. I de lengste svingene ligger jeg på grensen og styrer med gassen. Automaten jobber fantastisk, og jeg slipper unødvendige og ødeleggende giring midt i svingen. Det er nesten så den har direkte kontakt til hjernen min.
Kanskje man burde ha litt mer effekt, og kanskje det hadde vært morsommere med manuell girkasse? Jeg vet ikke, selv om jeg også har kjørt bilen med samme dieselmotor og manuell. Inntrykkene er sterkere etter en tur med automat-utgaven. Jeg har også lusket rundt i dvale med en bensin-Focus, uten at det overgår inntrykket fra turen i grenseland. Likevel er det som sagt muligheter for forbedringer om man får mer effekt. Da skulle svingene bli tatt over grensen, for det er nemlig noen fine veier på den svenske siden også.
Detaljbilder: Ford
Ford Focus kjører bra, bedre enn alle konkurrentene, men den har også noen andre sterke sider. Kvalitetsfølelsen er som nevnt bedre enn i noen andre Focuser, og selv om det finnes en del plast, er materialvalget smart og soft. I Vignale-utgaven er det ekstra påkostet.
Som sagt er også plassen litt bedre, selv om 375 liter bagasjeplass fortsatt er litt lite om man skal på tur. Man kan legge ned baksetene 40:60, og maks plass blir da 1354 liter. De som trenger mer, velger stasjonsvognutgaven.
Den er også godt utstyrt med Selvkjørende Parkeringsassistent, Adaptiv Cruisecontrol med Køassistent og Skiltgjenkjenner, Filsentreringsassistent, Head-up display, Trådløs ladeplate, Adaptive frontlykter, Handsfree bagasjelokk, Live Traffic og Sync3. Man kan også få kjøremodusvelger og addaptivt understell. I tillegg kan man bestille musikkanlegg fra B&O Play på 675 watt.
Sikkerheten blir også godt i varetatt med Anti-kollisjonssystem med fotgjenger- og syklistovervåking, Aktiv bremseassistent, Filskiftevarsler, Lanekeeper, Unnamanøvreringsassistent, Føreroppmerksomhetsovervåker og Varsling om kryssende trafikk.
I løpet av høsten kommer FordPass Connect og FordPass App som gjør kjøreturen enda lettere. Live Trafficinformasjon og oppkobling av inntil 10 enheter via Wifi er noe av det som tilbys. Via appen kan man låse opp bilen, fjernstyre motoren for oppvarming av bilen og finne bilen din på et kart, om du glemmer hvor du har parkert den.
Focus får du i mange variasjoner, så man bør ha muligheter for å finne en modell som passer sine behov. Man kan velge mellom kombi eller stasjonsvogn, Trend, Titanium, Vignale, ST-Line eller Active og hele 7 motorvarianter. Bensinalternativene spenner seg fra 100 hk til 182 hk, og dieselvariantene spenner seg fra 95 hk til 150 hk. Bensinmotorene har 3 sylindrer og sylinder deaktivering, noe som gir svært lavt forbruk. De fleste motoralternativene kan leveres med 8-trinns automatisk girkasse.
Det gir mersmak å kjøre nye Focus, og jeg heller nok mot at den setter ny standard i klassen. Den mangler litt på kvalitetsfølelse til å hamle opp med Mercedes A-klasse og dens like, men du får mye bra bil for en ganske god pris, om du velger Focus. Hvilken utgave du går for, er en smaksak, men jeg heller mot ST-Line sin sportslige oppførsel.
Ford Focus 1.5 EcoBlue 120 hk | |
Pris fra | 270 000 |
Pris testbil | 335 000 |
Motortype | R4 Diesel |
Gir | 8A |
Motorvolum ccm | |
HK | 120 |
Nm | 320 |
Sek. 0-100 km/t | 10,2 |
Topphastighet km/t | 192 |
Forbruk blandet l/mil | 0,42 (WLTP) |
Utslipp CO2 g/km | 111 |
Egenvekt kg | 1319 |
Tilhengervekt kg | 1400 |
Bagasjerom liter | 375 – 1354 |
Lengde cm | 437,8 |
Bredde cm | |
Høyde cm | 145,4 |
Akselavstand cm |