Volvo V60 har det meste som skal til for å bli en riktig suksess, og så langt har mottagelsen vært god. Med stort lasterom, sportslige linjer og muligheter for ladekabel, er det duket for Norsk suksess. Nå kommer Cross Country-versjonen, og da kan det virkelig ta av.

Av Vegar Bjørge

Den ser virkelig bra ut nye V60, men jeg har sjeldent likt Cross Country-versjonene til Volvo. Det skjer noe merkelig med de folkelig elegante herregårdsvognene når de får plastikk over hjulene, men med nye V60 ser det ikke så ille ut.

V60 Cross Country har inntil 75 mm høyere bakkeklaring enn vanlig V60 takket være et spesielt utviklet Cross Country chassis og understell som forbedrer offroad-egenskapene til den nye modellen. Firehjulsdrift er standard på V60 Cross Country, noe også Hill Descent Controll, Electronic Stability Control, Corner Traction Control og et tilpasset Off-Road kjøremodus er.

Ellers er plattformen den samme som hos 60- og 90-serien, noe som gir de samme mulighetene for motorisering for V60 Cross Country, slik vi kjenner fra andre modeller. Ellers er Cross Country modellen utstyrt på samme måte som V60, og man har også et lignende interiør.

Her kan du lese om Volvo V60

Motoriseringen er fra starten av en D4 på 190 dieselhester og en T5 på 250 bensinhester. 8-trinns automatisk girkasse er standard på begge modellene. Ladbare versjoner må vi vente på, men de kommer. Prisene starter på 574 000 kroner og de første bilene blir levert våren 2019.