I 1997 kom Mercedes ML og bidro til at SUVene ble populære. Sammen med BMW X5, var det et alternativ for de som ønsket muligheter for å kjøre offroad, uten å miste komforten bilen ga på vanlig vei.
Av Vegar Bjørge
Etterhvert har disse offroaderne blitt mer og mer luksuriøse, og nå er det et fåtall som ønsker å kjøre på dårlige skogsveier med slik type bil. Komforten øker og landveisegenskapene er bedre enn noen gang. Likevel skryter Mercedes av at nye GLE også er en ypperlig offroader.
En av grunnene er Torque on Demand (TonD) som kontrollerer kreftene på for- og bakaksling og kan fordele krefter alt etter behov. Kreftene kan fordeles inntil 100% til et av hjulparene. Dette systemet blir tilgjengelig for 4Matic-systemet på 6- og 8 sylindrede biler i tillegg til plug-in hybriden, som kommer noe senere.
Andre tekniske finesser det er verdt å merke seg, er et elektrisk styrt Hydropneumatisk dempersystem, hvor hver enkel demper kan stilles individuelt. For første gang kan dette kombineres sammen med et 48-volt sytstem.
MBUX kan nå styres med hånd og armbevegelser. Interiørassistenten kan individualiseres og automatiseres etter hvem som bruker den, uansett om det er fører eller en av passasjererne. Head-up displayet har fått bedre oppløsning og er nå enklere å lese.
Med Mulitbeam LED-Lys med Ultra Range får man en lyskjegle som når hele 650 meter. Fjernlyset er automatisk og man ser særdeles godt i mørket, også når man møter biler. Lysene blender vekk fra møtende biler, men man ser likevel godt rundt bilene.
Mercedes GLE har blitt større, og man kan ta med seg flere passasjerer ettersom man får nye GLE med en 3. seterad. Plassen på 2. seterad har blitt bedre, ettersom akselavstanden har økt med 80 mm. For maksimal kjørekomfort er luftdempere tilgjengelig på biler med 6 sylindrer eller flere. Komforten øker betraktelig sammen med E-Active Body Control.
Med Curve får man en type antikrenging takket være systemer som leser hvordan veien foran er. Disse systemene sender signaler til demperne så de hele tiden vet hvordan de skal opptre for å gi deg best mulig komfort.
Mercedes GLE tar aktiv sikkerhet til et nytt nivå med siste generasjon assistentsystemer. Live Traffic gir informasjon til bilen så den kan oppfatte langsom trafikk og kø før man kommer til den. Stop-and-Go assistent gjør køkjøring mer behagelig. Den fungerer i opptil 60 km/t.
Turn-off funksjonen kan oppdage fare når du skal svinge av veien. Er det biler du ikke er oppmerksomme på, kan systemet stanse bilen for å unngå kollisjon. Med Trailer Maneuvering Assist går rygging med tilhenger som en lek. Dette systemet hjelper deg med å få tilhengeren på riktig plass.
Både utvendig og innvendig har det skjedd mye, og man kjenner igjen en del elementer fra de siste nyhetene som Mercedes har levert. Likevel ser GLE enda mer eksklusiv ut enn oppdatert C-Klasse og nye A-Klassen. De nye skinnsetene skal være enda mer komfortable, og man får også god sidestøtte ved aktiv kjøring.
Fra salgsstart i høst blir en sekssylindret EQ Boost motor som sitter i GLE 450 eneste alternativ, men flere motorer vil følge etterhvert. GLE 450 får 367 hk og 500 nm, men har en overboost som gir 22 hk og 250 nm.